söndag 21 juni 2009

Mitt träningsupplägg sedan 2 veckor tillbaka

Sedan 2 veckor tillbaka har jag börjat lägga upp min träning lite annorlunda. Efter min PT's rekommendation har jag börjat med att fokusera mer på styrketräning och dragit ner något på konditionsträningen.

Så här har mitt träningsupplägg de senaste 2 veckorna sett ut:

Förra veckan:
Mån 8 juni: promenad innan frukost 55 minuter, styrketräning rygg, biceps, axlar 80 minuter
Tis 9 juni: promenad innan frukost 55 minuter, spinning 30 minuter och konditionsmaskiner 30 minuter
Ons 10 juni: promenad innan frukost 55 minuter, styrketränade bröst, triceps, bål 70 minuter
Tors 11 juni: promenad innan frukost 55 minuter, joggade 10 km.
Fre 12 juni: promenad innan frukost 55 minuter, styrketränade ben, rumpa 65 minuter

Denna vecka:
Mån 15 juni: promenad innan frukost 55 minuter, cykling 20 minuter och styrketräning bröst, triceps 40 minuter
Tis 16 juni:
promenad innan frukost 55 minuter, styrketräning rygg , biceps 40 minuter och core express 30 minuter
Ons 17 juni:
promenad innan frukost 55 minuter, konditionsmaskin cardio 40 minuter och styrketränade axlar 20 minuter
Tors 18 juni:
promenad innan frukost 55 minuter, styrketränade ben, rumpa 70 minuter
Fre 19 juni:
promenad innan frukost 55 minuter, joggade 10 kilometer

Jag kommer att fortsätta att ha ett liknande träningsupplägg kommande veckor framöver då det känns bra att fokusera på styrka men ändå hinna med lagom mängd av konditionsträning. I och med att jag promenerar så pass mycket känner jag att jag får fullt tillräckligt med förbränningsträning även i den formen.

Anledningen till varför jag vill fokusera mer på styrketräningen än innan är för att man med den kan forma sin kropp på ett helt annat sätt än om man mest fokuserar på konditionsträning. När man styrketränar förbränner man mycket också och ju mer musklet man har desto mer förbränner man konstant. Dessutom är styrketräning väldigt kul och det är lätt att se resultat av sin träning och man kan utmana sig själv på ett effektivt sätt.

Min förhoppning är att detta träningsupplägg ska få mig att tappa de par kilon som jag vill bli av med och få mina muskler att framträda mer markant. Vi får se om jag lyckas.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar