torsdagen den 20:e augusti 2009

Styrketräningstips

I morse tränade jag styrketräning på World Class Döbelnsgatan. Jag körde rygg och biceps och hann även med 20 minuter konditionsträning.

Jag skulle vilja dela med mig av 2 styrketräningstips som jag har:
  • Låt varje styrketräningsövning bestå av 3 set med 6-10 repetitioner per set. Kör så pass tungt att du är helt slut i musklerna efter dessa repetitioner. Då sänker du vikten direkt och kör vidare med några till repetitioner tills muskeln är helt slutkörd. Detta är ett mycket effektivt sätt att verkligen ta ut sig ordentligt på.
  • Mitt andra tips för dagen är att jobba med funktionella övningar i styrketräningen så mycket som möjligt. Använd din balans och koppla in andra delar av kroppen än just de muskelgrupper som du tränar. Idag körde jag bicepscurls sittandes på en balansboll till exempel. Man orkar inte lyfta lika tunga vikter då jämfört med om man sitter på en bänk eller står upp. Detta beror på att man kopplar in andra delar av kroppen, som bålen till exempel, som måste jobba för att stabilisera upp kroppen. Under de två sista seten höll jag till och med mitt ena ben i luften och hade alltså bara en fot i golvet. Tror ni att mina 6 kg's hantlar kändes dubbelt så tunga då eller? Det var riktigt tungt kan jag lova, men också ett mycket effektivt sätt att träna på.
Lycka till med träningen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar