lördagen den 10:e oktober 2009

Grötfrukost

Idag har jag ätit gröt till frukost med en smörgås som komplement.

Min gröt gör jag så här:
Jag blandar 1 dl fiberhavregryn med 2 1/2 dl vatten i en djup tallrik och kryddar med kanel. Detta kör jag på full effekt i mikron i 2 minuter. Jag skalar och river ett äpple under tiden, som jag sedan lägger på gröten. Idag blev det även några bananskivor på gröten, mer kanel och solrosfrön. Gröten avnjuter jag med minimjölk.

Idag blev det även en smörgås till gröten. Brödet var Polarkrafts Frisk och fröig, som jag rostade och bredde lättkesella på. Jag toppade brödet med bananskivor och kanel. Mums!

Detta är en kolhydratsrik frukost, men bara kolhydrater av det bra slaget. Brödet och havregrynet innehåller båda mycket fiber och långsamma kolhydrater, medan bananen består av mer snabba kolhydrater. Men frukt är nyttigt och viktigt att äta och i kombination med de långsamma kolhydraterna ger de en bra start för dagen.

Till frukost tycker jag att det är okej att man låter kolhydrater utgöra den större delen, eftersom man behöver ladda upp med energi inför hela dagen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar