onsdag 21 oktober 2009

Min stretchskola - lår

Min stretchskola fortsätter. Denna gång kommer jag tipsa om hur man kan stretcha lår, både framsida och baksida.

Stretch för framsida lår:
  • Stå på golvet. Ta tag i ena vristen och dra benet upp bakom kroppen genom att böja på knät. Se till att du håller benen parallellt och att låren nuddar varandra. Pressa foten mot rumpan och pressa höfterna framåt så ska du känna att framsida lår sträcks ut i det benet du håller i.
Stretch för baksida lår:
  • Stå med båda fötterna på golvet. Ställ det ena benet framför det andra genom att sätta den hälen i golvet och hålla ett lätt böjt knä samtidigt som du lutar dig framåt med överkroppen. Håll händerna knäppta bakom ryggen. Viktigt att tänka på här är att spänna magen så att du avlastar ryggen, som du ska hålla rak. Håll hela tiden en lätt böjning i det främre knät och känn hur det sträcker i baksida lår på det benet.
Man använder benen och därmed låren i de flesta träningsformer, både när man tränar kondition som till exempel jogging, promenad, cykling, simning, fotboll, dans och aerobics. Man använder dem också när man tränar styrketräning för ben och muskelklasser som bodypump. Låren bör med andra ord stretchas ofta.

Nästa gång i stretchskolan kommer jag tipsa om stretch för triceps.

För att se tidigare stretchtips: Axlar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar