lördag 31 oktober 2009

Min stretchskola - rygg

Vi har kommit fram till del 7 i min stretchskola och det är dags för att tipsa om stretchövningar för ryggen.

Man kan stretcha ryggen på många olika sätt. Här kommer mina favoriter:
  1. Childs pose: Denna övning är vanlig att man gör i yoga och det är en skön stretch för ryggen. Sätt dig på knäna på golvet. Luta överkroppen framåt tills du ligger med överkroppen på golvet. Håll armarna raka framför kroppen. Sträck ut armar och rygg så mycket det går. Håll i minst 20 sekunder.
  2. Katten: Efter att man har stretchat i childs pose tycker jag att denna övning är skön. Kom upp på alla fyra. Krumma ryggen så att du får en böjd rygg och pressa den allt du kan upp mot taket. Spänn in nagen samtidigt. Håll i minst 20 sekunder.
  3. Universal stretch: Denna stretch är min favorit ryggstretch. Främst för att den är så effektiv och man får till en bra sträckning i hela ryggen. Lägg dig på ryggen. Dra höger ben in mot kroppen genom att böja på knät. Luta det benet över på vänster sida och lägg det benet på det vänstra benet. Håll det fortfarande böjt och försök att få det att nudda golvet. Se samtidigt till att du inte släpper skulderbladen frän golvet. Låt höger arm sträckas rakt ut till höger och låt huvudet vridas till vänster och titta till vänster. Om du vill kan du ta tag med vänster arm på höger ben och dra det benet närmare kroppen. Då optimerar du stretchen ytterligare något. Håll denna stretch i 20-30 sekunder. Gör sedan likadant med motsatt sida.
Vi använder oss av ryggen i många olika träningsformer men också i vardagen. Jag rekommenderar er att ta för vana att stretcha ryggen efter varje gång ni har tränat, oavsett vad. Om ni känner er stela i ryggen kan det vara klokt att stretcha ryggen även fast ni inte har tränat. Lycka till!

Nästa muskelgrupp i min stretchskola blir biceps.

Här hittar ni tidigare stretchtips i min stretchskola:
Axlar
Lår
Triceps
Vad
Bröst
Höftböjaren

8 kommentarer:

  1. Tips på en bra bok om ätstörningar:

    ”Mat, Träning & Ångest – berättelser ur verkliga livet”

    En väldigt intressant bok som innehåller berättelser om olika personer som varit eller är drabbade av någon slags ätstörning där de berättar ingående om vägen till sjukdomen samt vad de gjort för att försöka bli friska och fria från allt. Ett kapitel innehåller endast handgripliga råd från de som varit sjuka.

    Superbillig också.
    Läs mer på www.mattraningangest.se

    SvaraRadera
  2. Vad är att äta hälsosamt?
    Tror du en tränare sade samma sak 1950?
    Betyder det att vi vet bättre idag?
    Eller är det bara trender?
    Var har du "lärt" dig det du skriver om?
    Har du tänkt på vilken ålderskategori som tränar mest?
    Jo, den som troligen behöver träna minst men kanske orkar träna mest.
    Du kan inget! Du är patetisk och pinsam.
    Kom igen när du vet något om fysiologi, träningslära och näringsfysiologi!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tråkigt att du tycker så, men du behöver inte heller läsa min blogg om du inte vill.

      Radera
  3. MJ 9 ! Dålig Dag Eller !

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror också att MJ 9 hade en dålig dag...

      Radera
  4. Tack för stretch övningarna !

    SvaraRadera