måndag 26 oktober 2009

Viktigt att veta om fetter

En del personer som försöker gå ned i vikt drar ner på fettet i sin kost i tron om att detta ska få en att gå ned snabbare i vikt. Detta är speciellt vanligt hos tjejer och jag tänkte likadant för några år sedan. Men faktum är att man måste äta fett för att kunna bränna fett. Om man drar ner för mycket på fettet i kosten kan konsekvensen bli att man istället går upp i vikt. Kroppen ställer helt enkelt in sig på svälttider om den får i sig för lite kalorier och den vågar då inte bränna det fett den redan har.

Det som är viktigt när det gäller fett i kosten är att man äter rätt sorts fett. Men tänk också på att man lätt får i sig för mycket energi om man låter kosten bestå av för stor andel fett. Detta för att fett innehåller mer än dubbelt så mycket energi som protein och kolhydrater.

Omättade fetter är de fetter som vi ska äta mest av. De är ofta mer flytande till sin konsistens. De brukar delas in i enkelomättade och fleromättade fetter och vi behöver ha en bra balans mellan båda. Bra enkelomättade fetter finns i exempelvis rapsolja, olivolja, nötter, mandlar, oliver och avokado. Bra fleromättade fetter finns bland annat i fisk som lax, makrill och sill och i skaldjur. I dessa livsmedel finns de nyttiga så kallade Omega 3-fetterna, som vi bör äta av åtminstone två gånger i veckan. Om du inte äter fet fisk med Omega 3 så ofta skulle jag råda dig till att ta kosttillskott i form av Omega 3.

Se till att din kost består av fett och då främst av omättade fetter
.

Mättade fetter bör vi minska intaget av då de kan höja det onda kolestrolet och ökar risken för hjärt- och kärlsjukdomar. Om man äter mycket mättat fett är risken också större till att drabbas av diabetes och vissa typer av cancer. De mättade fetterna är hårda och finns i smör, margarin, ost, kött, glass och grädde. När du ska äta mejeri- eller köttprodukter se till att välja sådana som har en låg fetthalt som till exempel minimjölk, ost med 5-10% fetthalt och fettsnålt kött. Glass och grädde bör du helst undvika helt.

Transfetter är en särskilt dålig typ av fett som du helst inte ska äta alls. Transfettsyror bildas i en industriell process när flytande fetter görs om till fasta fetter. Det är framför allt delvis härdade fetter som är skadliga. Det finns idag vetenskapliga bevis för att transfettsyror ökar risken för hjärt- kärlsjukdomar. Det finns också vetenskapliga studier som pekar på ett samband med diabetes typ 2, cancer och allergier även om bevisen här är ofullständiga. De största mängderna transfetter finns i feta bageriprodukter, fabriksbakade kex och kakor, vissa halvfabrikat som pulversåser och frityroljor, vissa snacks och godis. Dessa livsmedel som man se till att undvika att äta så långt det går.

Hoppas att ni har blivit klokare när det gäller fetter!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar