söndag 18 oktober 2009

Vilodagar är viktigt

Idag är det söndag och jag har vilodag från träning. Jag brukar försöka se till att jag alltid har 1-2 vilodagar i veckan, oftast blir det två. Det är extremt viktigt att planera in vilodagar på samma sätt som det är viktigt att planera in träningsdagar.

Jag känner att jag behöver ha en vilodag idag då min kropp är trött och jag har rejäl träningsvärk i framförallt rumpan. Det är viktigt att då lyssna på kroppen och låta den få vila sig från träning. Det är nämligen under vila som kroppen återhämtar sig och bygger muskler. Om man inte ser till att låta kroppen få vila från träning åtminstone en gång i veckan kommer du inte se några resultat från din träning.

När du har en vilodag från träningen ska du självklart inte sitta ner på en fläck och rulla tummarna. Man kan fortfarande aktivera sig genom att ta promenader eller cykelturer till affären exempelvis. Man ska heller inte hoppa över den vardagsmotion som vi bör få in varje dag, som att ta trapporna istället för hissen eller promenera istället för att ta bilen om man ska ta sig en kortare sträcka. Med vilodag menar jag att man vilar från hårdare träningspass där man utsätter kroppen för en stor påfrestning.

Känner man sig extremt trött och orkeslös ska man självklart lyssna på kroppen och lägga sig ner en stund och vila. Gör som de små fåglarna på bilderna då, kura ihop dig i soffan eller sängen och vila. Ofta är det dessa korta vilopauser, när vi kopplar bort alla måsten och krav för en stund, som ger oss som mest energi och får oss att prestera bättre i längden och få ut mer av nästa träningspass.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar