fredag 27 november 2009

Intervju med Anne ur ett hälsoperspektiv

Här kommer en intervju med en av mina bästa kompisar Anne. Hon är en aktiv tjej på 30 år, som jag har valt att intervjua ur ett hälsoperspektiv.

Hur mycket tid lägger du på träning?
Jag tränar tre till fyra gånger i veckan. Ofta blir det pulsspinning, pilates, core, crosstraining. Jag kompletterar med lätt styrketräning ibland.

Brukar du tänka på vardagsträning?
Under våren och sommaren brukar jag promenera till jobbet, vilket tar 45 minuter. Under vintern rör jag mig inte lika mycket i vardagen. Jag brukar försöka att ta trapporna istället för hiss eller rulltrappa dock.

På vilket sätt är träning viktigt för dig?
Jag känner att jag orkar så mycket mer och jag blir piggare när jag tränar. Träningen gör också att jag automatiskt blir mer hälsosam vad det gäller kosten. Jag blir inte lika sugen på onyttig mat på samma sätt som i perioder när jag inte tränar. Jag älskar att ta ut mig fysiskt och riktigt känna hur kroppen får jobba!

Vad är hälsa för dig?

Det är att träna och ta hand om sig och äta bra för att må bra i kroppen. Men det är också att hitta en balans i livet. Emellanåt kan jag känna att det blir stressigt att hinna med den träning man har planerat för och samtidigt försöka laga nyttig och näringsrik kost. Jag behöver ofta påminna mig själv om att försöka hitta en balans i livet och att det inte gör någonting om man missar ett träningspass någon gång då och då. Jag försöker hantera stressen genom att aktivt jobba med mig själv. Träning är viktigt. Men jag mår inte dåligt om jag hoppar över träningen ibland för att jag är inne i en hektisk period till exempel.

Vad gör du för att må bra?
Jag försöker att få så mycket egentid som jag behöver. Just nu har jag mycket på jobbet samtidigt som jag studerar vilket gör att jag har ett extra behov av att få koppla av själv ibland.

Har du några tips för hur man kan leva hälsosamt i vardagen?
Försök att medvetet tänka på kost och hälsa för att skapa en ny vana och ett naturligt beteende. Det gäller att hitta en bra rutin som passar en själv. Det är viktigt att inte ändra sitt beteende för drastiskt eftersom risken då är att man inte håller fast vid det i längden.

Vilken är din favorit träningsform?
Jag tycker att spinningpuls är väldigt roligt. Jag är en tävlingsmänniska och gillar att kunna se konkreta resultat. Det som också är skönt med spinningpuls är att man får svettas ut och ta ut sig till max. Jag tycker också om pilates för att man då bygger upp styrka inifrån. Man känner verkligen att man bygger upp musklerna inifrån, vilket är skönt. På sommaren vill jag helst vara ute i naturen och träna och brukar då försöka jogga så mycket som möjligt.

Vilka tips har du för att äta hälsosamt och nyttigt?
Jag tror inte på att bli för extrem. Jag tycker att man ska försöka variera maten så mycket som möjligt och laga mat med bra råvaror. Då tror jag att man automatiskt får i sig de näringsämnen som kroppen behöver och mår bra av.

Vad gör du för att hitta en bra balans i livet mellan vila och återhämtning, träning och utveckling av dig själv?
Det är väldigt svårt och jag jobbar på det. Jag försöker att planera min tid. Jag brukar planera in den kommande träningen för veckan under helgen. Jag lägger in träningen där det finns luckor för det. Jag försöker att laga mat på kvällarna så att jag kan ta med mig matlåda till jobbet dagen efter. Men om jag har dåligt med tid så unnar jag mig att äta ute istället. Något som jag försöker att hålla fast vid är att jag inte planerar in varenda minut, utan behåller luckor där jag inte har några måsten eller aktiviteter inplanerade alls.

Finns det något som du inte gör idag som du vill göra för att investera i din hälsa?
Jag skulle vilja ha råd att anlita en personlig tränare. Det skulle vara så bra att ha en PT att gå till kontinuerligt som kan hjälpa mig med tips på hur jag ska träna och äta för att må bra utifrån mig och min kropp. Anledningen till att jag inte gör något av det idag är för att det kostar så pass mycket. Jag skulle också vilja börja spela tennis igen. Som det är idag blir inte min träning så varierad som jag skulle vilja att den var.

Tack för intervjun, Anne!

För att se tidigare intervjuer jag har gjort för bloggen läs dessa:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar