måndagen den 30:e november 2009

Tips inför lunchen

Det är dags för mig att gå och äta lunch. Ett litet tips till er som också ska äta nu. Fast egentligen är detta ett tips att tänka på inför varje måltid:

"Samla färger på tallriken. Ju fler olika färger, likt regnbågen, desto nyttigare. Hur ser din salladstallrik ut?"

Det är viktigt att få i sig mycket frukt och grönt till varje måltid. Varför är det bra att ha så många färger som möjligt då? - Jo, normalt sett är det så att de olika färgerna på frukt och grönt står för olika typer av nyttigheter, som vitaminer, mineraler och antioxidanter.

Chansen är större att man får i sig av alla näringsämnen som man behöver ju flera olika färger frukterna, bären och grönsakerna har.

Satsa på färgrikt , med andra ord!

3 kommentarer:

  1. Hi Kariné!

    Just wanted to say thank you because your blog is FULL of good healthy tips (and also a way to work on my swedish). Being healthy or at least wanting to be is no hobby, it's a lifestyle. It makes body and brains work hand in hand and everything becomes much clearer :-)

    Tack så jätte mycket!

    /Philipé

    SvaraRadera
  2. Great to hear Philippe! Det är bra att du får träna på din svenska och det gläder mig att jag kan ge lite tips och inspiration!!!

    Kul att du också har blivit ett hälsofreak! =)

    / Karin

    SvaraRadera
  3. Hej! Visst är det gott med grönsaker i alla dess färger! Jag kan verkligen inte få nog av dem. Smoothies med massa vitaminer och antioxidanter är en annan favorit. Just nu håller jag på att lägga upp en receptbank på sajten jag jobbar för och samlar på mig recept. Om du också gillar smoothies och har en favorit du vill dela med dig av får du gärna maila mig på johanna(a)oneriver.se så kan jag lägga upp den med en länk till dig. :-)

    SvaraRadera