fredag 18 december 2009

Asthangayoga vs Poweryoga

I morse var jag på ett yogapass, som visade sig vara ett asthanga yogapass och inte ett poweryoga pass som tänkt från början. Som jag skrev i morse förstod jag inte vad som skiljde dem åt riktigt då jag tyckte att upplägget och övningarna var snarlika. Jag har nu läst på lite.

Detta är poweryoga:
Poweryoga är en kraftfull, svettig och fysisk yogaform där man tränar med sin egen kroppsvikt i en kombination av rörelser, olika ställningar och med fokus på andning. Själva utövandet genererar mycket värme och ökar uthållighet, rörlighet och smidighet. Den definierar också muskler, utvecklar fokuseringsförmåga och tar bort giftiga toxiner och fria radikaler ur kroppen. Ofta hjälper poweryogan att släppa på stress och spänning runt leder och i muskler.

Man använde tidigare beteckningen poweryoga som ett samlingsnamn för fysisk yoga som iyengar och ashtanga i USA. Nu är poweryoga istället en egen stil där tyngdpunkten för utövandet ligger på individens förutsättningar. Stilen har vuxit fram som ett svar på den moderna människans alltmer stressade tillvaro.

Detta tyder alltså på att asthangayogan tidigare var mer lik poweryogan, men att poweryogan har utvecklats till en egen form av yoga.

Detta är asthangayoga:
Ashtanga yoga är ett flöde av dynamiska rörelser, en fysisk form av yoga vars terapeutiska effekt är att stärka och rena kroppen. Man väcker den inre elden till liv genom att synkronisera andningen med rörelser och detta renar och stärker kroppen fysiskt och mentalt. Ashtanga yogans stora styrka är korrekt andning. Det är andningen som syresätter blodet, ökar cirkulationen i kroppen och i hjärnan vilket leder till en klar tanke och en ökad kreativitet.

Vid regelbunden träning av ashtanga yoga kan man uppleva kraften i denna yogaform. Genom denna yogaform utforskar man sig själv, lär känna sig själv och får kontakt med sitt inre. Man bygger upp ett starkt psyke och en stark kropp, som tillåter oss att möta livet på ett mer positivt, ödmjukt och öppet sätt. Andra positiva effekter av asthangayogan är att den reducerar stress, den renar kroppen från gifter och slaggprodukter och man bygger upp styrka, smidighet och balans genom att utöva träningsformen.

Efter att ha läst detta om de båda yogaformerna är min slutsats att poweryoga är en modernare form av yoga, som är anpassad mer till dagens samhälle. Men att de båda yogaformerna i övrigt är snarlika, har liknande syften och leder till i stort samma effekter.

Källa: Poweryoga.nu och Itsyogastockholm.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar