torsdag 24 december 2009

Nyttigare variant av julgröt

Idag på julafton är det ganska många som äter julgröt på kvällen. Traditionellt sätt äter man då risgrynsgröt med kanel, socker och mjölk.

Om man vill vara lite nyttigare kommer här mitt tips på vad man kan äta för gröt, som är nyttigare, godare enligt mig och fortfarande ger julkänslor:

  • Blanda hälften fiberhavregryn och hälften rågflingor. Tillaga med vatten i micron eller på spisplattan. Blanda i kanel och rör om.
  • Blanda ihop hälften minikeso och hälften lättkesella med kanel. Skölj ett äpple och skär det i så små bitar som möjligt och vänd i kesella- och kesoblandningen.
  • Ät gröten med kesella- och kesoblandningen, lite med mer kanel pudrat över och solrosfrön på toppen.









Denna gröt smakar jul eftersom den innehåller mycket kanel och äpple. Anledningen till att denna gröt är mycket nyttigare är för att den innehåller mycket fibrer och långsammare kolhydrater jämfört med de snabba kolhydraterna som man får från risgrynsgröten. Man behöver inget socker då den naturliga sötman från äpplet räcker gott.

Man får även i sig mer proteiner genom att äta gröten med kesella och keso istället för mjölk. Annars är gröt en måltid som är fattig på proteiner, så ett proteinrikt tillbehör är nödvändigt för att få tillräckligt med protein.

Jag brukar välja att skära äpplet i små bitar istället för att riva det. Om man väljer att riva äpplet måste man ta bort skalet och det vill man inte då det är främst där nyttigheterna sitter.

Vill man hålla på traditionerna ska man blanda i en mandel i gröten. Den som får mandeln i sin grötportion får önska sig något!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar