fredagen den 25:e december 2009

Planerade nyårslöften

Varje år ska man avlägga minst ett nyårslöfte på nyårsafton tycker jag. Det är viktigt att man börjar fundera på vad man ska avlägga för nyårslöfte/-n i tid. Det måste vara genomtänkt för tanken är ju att man ska försöka hålla det man lovar.

Än så länge har jag kommit på två nyårslöften för 2010 och båda går i träningens tecken. Dessa är genomtänkte och jag är säker på att jag kommer avlägga dem på nyårsafton. Sedan kan det tänkas att jag kommer på fler, för det är ändå sex dagar kvar. Dessa är de två nyårslöften jag redan har tänkt ut:
  • Jag ska ge yoga (inklusive bikramyoga) en ärlig chans och se till att det blir en naturlig del av min träning - Jag är på god väg redan då jag under hösten har gått på poweryoga vid fyra-fem tillfällen. Jag har börjat fasta för det så smått, men jag behöver ge det mer tid innan jag har blivit "hooked" och känner att jag får ut maximalt av träningen. Fortfarande är jag ganska stel och har svårt att komma ner i yttersta läget för vissa övningar. Men jag är övertygad om att yoga är ett bra komplement för mig i träningen så jag tänker inte ge mig. Jag har hört mycket positivt om bikramyoga och att det ska vara en av de mest fysiskt krävande yogaformerna. Det som är bra med bikramyoga är att man tränar styrka och kondition samtidigt som manJag ska lär sig att slappna av och blir av med både fysisk och psykisk stress. Så mitt löfte inkluderar också att prova denna typ av yoga.
  • Jag ska lyckas med att göra chins och dips utan hjälpvikt eller andra hjälpmedel - Detta är något som jag lite halvhjärtat försökte mig på i våras när min Personliga Tränare pushade mig till att lyckas med detta. Men jag hade inte motivation tillräckligt för att pusha mig själv att lyckas med detta. Här krävs det ett nyårslöfte och jag själv verkligen VILL lyckas med bedriften. Som det är nu klarar jag att köra chins och dips om jag har ungefär 20 kg som hjälpvikt. Det är alltså denna hjälpvikt jag vill klara mig utan. Jag vet att det kommer innebära hård träning från min sida och tålamod, särskilt när det gäller chins, men jag brukar stå fast vid mina nyårslöften och hålla vad jag lovar så det ska jag se till att göra även denna gång. Och jag har ju faktiskt ett år av träning på mig!
För er som inte vet vad chins och dips är kommer här en förklaring:
Chins är en övning som tränar hela ryggen, där fokus ligger på latissimus dorsi, som ger ryggen dess bredd. Gör så här: Greppa en stång, som hänger ovanför ditt huvud när du står upp, med ett överhandsgrepp, med tummarna mot varandra och med ett axelbrett, eller något bredare grepp. Häng raklång och korsa fötterna bakom dig. Dra dig sedan så högt upp du kan så att hakan kommer upp i höjd med stången och sänk dig sedan kontrollerat och långsamt ned igen. Tänk på att alltid börja rörelsen med att dra skulderbladen nedåt och samman.

Dips är en styrketräningsövning som på svenska heter barrhävning. Men det är det engelska namnet dips som har blivit mer känt. Övningen involverar musklerna triceps, bröst och axlar. Gör så här: Låt kroppen hänga fritt mellan två stänger/handtag med händerna på var och en av dem. Håll armarna raka, sänk axlarna och spänn till bålen. Böj sedan armbågarna så att kroppen sänks så långt som möjligt mellan handtagen. Se till att armbågarna kommer ner i en 90-gradig vinkel åtminstone. Lyft upp kroppen långsamt till utgångspositionen.

Bilder från www.bigmusclesfast.com

1 kommentar:

  1. Du kommer inte bli besviken om du ger yoga en chans. Det är superbra träning & avkopplande för själen. Perfekt komplement till din övriga träning. Hoppas det går bra!

    SvaraRadera