söndagen den 8:e mars 2009

Inför Beach 2009 - ta det på din nivå


Det är viktigt att man anpassar sin träning och kost efter sina egna förutsättningar. Vi har alla olika vanor, rutiner, måsten och intressen. För att behålla träningsglöden och fortsätta äta en bra kost så gäller det att man anpassar sig efter de förutsättningar man har.

Jag är en morgonpigg person - jag tränar helst på morgonen eftersom jag har som mest energi då. Om du är piggare på kvällen är det antagligen smartast att du lägger din träning kvällstid. Chansen är då större att du tycker att det är kul att träna och håller fast vid träningen.

Jag har bra karaktär - för mig är det enklare att bestämma mig för att aldrig äta något onyttigt under veckorna, men att jag får unna mig det på helgen. Om jag betämmer mig för det så håller jag det för att jag har så pass bra karaktär. Men om jag inte hade bestämt det för mig själv hade det funnits en risk att en liten chokladpralin på torsdagen skulle sluta med att jag slukade en hel chokladask med praliner. Vissa personer har inte problem med att bara ta en liten kakbit. De känner sig nöjda efter några tuggor och slutar att äta i tid. Är men en sådan person så fungerar det antagligen bra att äta onyttigheter lite oftare, men att man äter väldigt lite varje gång.

Jag älskar att träna de flesta träningsformer - jag har aldrig problem med att komma på vad jag ska träna eftersom det mesta passar mig. Är man en person som av olika orsaker är begränsad till att träna bara ett fåtal träningformer, antingen på grund av intresse eller skador, så är det väldigt viktigt att man ser till att ha tillgång till de träningsformer som man gillar och kan träna. Man ska aldrig kunna strunta i ett träningspass med ursäkten att det fanns ingen möjlighet till att träna pga tillgängligheten. Lista upp de träningsformer som du gillar och se till att du kan utöva dem!


Beachen hägrar! Även om det inte är Thailand (se bilderna som jag tog förra vintern när jag var där) som du ska åka till så ska du säkert till någon annan beach i sommar. Har du inte redan kommit igång med regelbunden träning och bra kost så se till att göra det idag! Det finns inga godtagbara ursäkter till att inte göra det.

Se mina tidigare tips inför Beach 2009:
Inför Beach 2009 - börja nu!

lördagen den 7:e mars 2009

Inför Beach 2009 - börja nu!


För 1 månad sedan var jag och min man på kryssning i Karibien och här ser ni några bilder från Bahamas. Där var det helt underbart! När det gäller att toppa beachformen ska det börjas i tid.

Nu är det början av mars och det är hög tid att börja tänka på bikinisäsongen 2009. Om några månader är den här och då vill man vara ok med att strutta runt på beachen med endast en liten bikinibyxa och topp. Jag brukar egentligen inte ändra min träning och kost något avsevärt under våren, utan jag kör hårt med träningen året runt och försöker att äta en bra kost oavsett årstid. Jag anser att kroppen ska må bra hela året, inte bara en viss del av det.


Men för er som känner att ni behöver bättra er lite nu för att finslipa inför strandsäsongen är det dags att börja nu. När jag ska peppa mig själv att köra hårt inför sommarsäsongen brukar jag tänka på alla underbara sommarminnen jag har och alla underbara stränder som man har varit på under åren. Visst vill man kunna besöka lika underbara platser igen och känna att man vågar visa sig i strandutstyrseln då?


I somras var jag och min man på bröllopsresa i Norge. Vi besökte underbara platser och fick glassa runt i bikini en del.


Hur ska man då göra för att komma form till beach 2009? Mitt tips är att röra på sig så mycket som möjligt. Då brukar viljan att äta hälsosamt och nyttigt komma automatiskt. Ett smart sätt är att röra sig i vardagen så mycket som möjligt. Jag brukar till exempel alltid gå i trappan istället för att ta rulltrappan eller hiss. Om man betänker hur många gånger som man gör det per dag och lägger ihop alla gånger så kommer blir det en del fram till sommaren. Om du inte redan gör det, börja med det idag! Du har många kalorier att bränna på det!

Se till att du tränar minst tre gånger i veckan också, och att du verkligen tar ut dig varje gång. Vad det gäller kosten är mitt bästa råd att du äter varierat och nyttigt och att du bara unnar dig onyttigheter såsom fika, godis, glass eller snacks vid ett eller max två tillfällen i veckan. Själv brukar jag bara äta onyttigheter på helgen. Ofta blir det både på lördag- och söndagkvällen. Då blir det onyttiga godiset så mycket godare eftersom man har hunnit se fram emot det under veckan. Vad det gäller maten är mitt tips att du i största möjliga mån lagar maten själv och tar med matlådor. Då kan man vara säker på vad man stoppar i sig och se till att det man äter är nyttigt.

Lycka till med formtoppningen inför Beach 2009! Jag kommer att skriva om fler tips framöver i min blogg.

Svettig start på helgen för min booty!

Jag har en kväll i veckan då jag kör mina fasta pass på World Class: tisdagkvällar kör jag booty och core. Båda dessa pass är förkoreograferade pass som byter koreografi var 3:e månad. Nu är det dags att lära in de nya koreografierna igen så jag kan börja köra de nya passen för mina kunder. Det är på tiden känner jag, för jag börjar att bli trött på de koreografier som vi har nu. När man har kört dem i 3 månader känner man att det är dags för lite nytt och man känner att kunderna behöver lite utmaningar.

Men jag tycker alltid att det är lite störigt i början tills de nya passen sitter ordentligt. Det har väl att göra med att jag har ganska höga krav på mig själv och vill göra allt så perfekt det bara går. I morse satte jag i gång dvd'n och stoppade in det nya bootypasset för att träna in det. Booty är riktigt bra och effektiv träning för rumpa och lår. Man märker verkligen på kunder som kommer på passet för första gången att det blir verkligt uttröttade och helt döda. För den som det inte bränner i ben och rumpa efter en halvtimme har inte gjort övningarna som man ska, för det är verkligen riktigt effektiv träning vi talar om.

När man ska öva in en ny koreografi måste man köra om låtarna flera gånger tills det sitter. Så efter att jag hade kört en timme i morse började jag känna mig ganska så mör i ben och bak. Det nya passet är verkligen det jobbigaste hittills. Men det gillar jag. Det ska vara jobbigt, det ska vara så att man känner att man knappt kan gå när man är klar.

Nu får jag i alla fall vila resten av kvällen och imorgon söndag kommer jag att ha träningsfri dag. Har kört träning alla 6 dagar denna vecka, så jag kan få unna mig lite vila i sluttampen av veckan. Det är det som är så underbart med att träna och hålla i gång: när man väl får vila så känns vilan så mycket skönare. Den känns så välförtjänt och man vet att kroppen behöver det.

Jag gissar att min booty kommer att kräva imorgon att jag vilar. Så det är bäst att jag lyssnar på den då.

måndagen den 2:e mars 2009

Gymmet på mitt jobb

Jag körde dagens träningspass på gymmet på jobbet imorse. Det är ett ganska litet gym, men det känns ändå väldigt komplett. Allt det nödvändigaste finns där och man kan variera sin träning på ett mycket bra sätt. Om löpbandet hade fungerat imorse när jag var där så hade jag sprungit på det. Men tyvärr har det inte blivit reparerat än. Så jag körde på cykeln istället. Med radion i mina lurar så har man den underhållning man behöver.

Jag förvånas alltid av att tiden ändå går så snabbt när man kör på cykeln, löpbandet, cardiomaskinen eller vad det nu kan vara. 40 minuter trampade jag på imorse, men det kändes som mycket snabbare än så. Efter det hoppade jag med hopprepet. Det är en mycket underskattat träning måste jag säga! Riktigt jobbig träning som är effektiv för flåset som är väldigt lättillgänglig och kan göras av de flesta. Hopprep kan man i stort sett träna med när och var som helst. Super!

Jag gillar gymmet vi har på jobbet. Det bästa med det är att det ligger så bra till hands och när man är klar med träningen går det snabbt att duscha och sedan vara på plats vid sitt skrivbord efter det.

Alla som jobbar på ett medelstort företag ska ha tillgång till ett gym tycker jag. Det skulle det göra det så mycket enklare för de flesta att ta sig tid till att träna. För träna ska inte behöva vara krångligt. Det ska vara lättillgängligt och enkelt att göra. Om det är det så blir det enkelt en del av vardagen och det är det jag tycker att det ska vara.

Mina morgonpromenader - skön start!

Tanken var att jag skulle gå på ett spinningpass idag på morgonen. Men igår kväll bestämde jag mig för att sova en halvtimme längre på måndagsmorgonen, skippa spinningen och träna på gymmet vi har på jobbet istället. Det var helt klart värt att få sova 30 minuter extra i morse. Jag kom i säng sent igår kväll och om jag skulle ha gått på spinningpasset hade jag varit tvungen att gå upp 04.35. Normalt sett har jag inga problem med att gå upp vid den tiden. Men just på måndagsmorgnar är det skönt att få sova lite längre än så. Imorse gick jag alltså upp först vid 05.15. Nu är det några av er som tycker att jag är helt galen som går upp vid den tiden och menar att det är senare mot vad jag brukar. Jag är helt enkelt en morgonmänniska och är som piggast under dagens första hälft. Därför ser jag till att utnyttja dessa timmar till träning i största möjliga mån.

Efter att jag har druckit mitt morgonkaffe, klätt på mig och lagt en snabb make up beger jag mig iväg på morgnarna till pendeltåget, en 10 minuters promenad bort. Mitt kontor ligger inne vid Humlegården i stan. Istället för att åka fram till centralen brukar jag gå av en station tidigare, i Karlberg, och promenera till jobbet. Med en liten extrasväng som omväg tar promenaden till kontoret 45 minuter, så sammanlagd går jag en promenad på nästan en timme på morgnarna. Jag tycker att det är underbart att börja dagen med det! Man får frisk luft, man får komma igång med dagen på ett aktivt sett, man väcker både ben och huvud till liv. Denna promenad i rask takt får mig känna att jag kommer igång med dagen på ett bra sätt. Jag tänker också som bäst när jag är ute på mina promenader. Mitt kreativa tänkande kickar i gång direkt och jag kommer ofta på saker under promenaderna som jag antagligen hade glömt annars.

Vilken tid på dygnet är du som mest produktiv och som piggast? Jag skulle rekommendera dig att planera in din träning därefter. Är du en kvällsmänniska är det antagligen bättre att sova lite längre på morgonen för att senare på kvällen träna eller promenera. Har du möjlighet att utnyttja lunchen till aktiviteter av detta slag? Det kan för vissa vara det bästa alternativet. Det är du som känner dig bäst själv och vet vad din kropp trivs med. Se till att planera in träningen därefter!

När jag kom fram till kontoret imorse gick jag direkt ner till gymmet som vi har i källarplanet. Det är riktigt soft att ha tillgång till ett gym på jobbet. Jag har tur också, för det jobbar inte så många morgonpigga på mitt jobb, vilket innebära att jag oftast får vara själv där och träna!

söndagen den 1:e mars 2009

Söndag - dag för återhämtning och planering

Idag är det söndag vilket innebär att mina tankar går till veckan som ska komma. Jag brukar försöka fokusera på att ta det lugnt och inte tänka på jobbet så mycket på helgerna. Men det är egentligen ingen idé att tänka så, för jag känner mig själv. Jag kan inte koppla bort jobbet när jag är ledig. Men det gör mig egentligen inget. Det är ofta då jag kommer på bra ideér för att lösa problem på jobbet eller hur jag ska strukturera mitt arbete för att nå bästa möjliga resultat. Jag är som mest kreativ i mitt tänkande när jag inte måste komma på en lösning här och nu och när det är som minst stressigt runt omkring mig. På jobbet är miljön så mycket stressigare än hemma, vilket gör att mitt kreativa tänkande kickar igång när jag spenderar tid hemma på helgen.

Så för mig är det en slags återhämtning att få känna att jag kan låta tankarna på jobber sväva fritt och inte behöva känna något krav att jag måste lösa en viss sak på studs, utan det får bli så om det blir så. Vardagarna för mig är ganska hektiska. Jag ser till att varje dag alltid klämma in en morgonpromenad på 1 timme, jobba på kontoret minst 8 timmar, men alltsom oftast blir det 9 eller 10 timmar, träna på gymmet 1 timme, laga mat på kvällen, kanske träffa en kompis, eller annars vara hemma och tvätta eller fixa annat praktiskt som måste göras. När klockan är framåt 21 till 22 brukar jag ha gjort allt som ska göras, och då hinner jag sitta ner i TV-soffan en liten stund innan tröttheten gör sig så pass påmind att det enda alternativet är att gå och knoppa i sängen.

Eftersom det är söndag idag så kommer tankarna på jobbet, på veckan som kommer, på vilka träningspass jag ska köra denna vecka och på vad jag ska laga för matlådor att ta med till jobbet. Tänk vad mycket vardagssysslor man har egentligen som man gärna skulle slippa. Som att laga mat varje dag. Jag älskar visserligen att laga mat och jag gör det gärna för då vet jag att det jag stoppar i mig är nyttigt och bra för min kropp. Men ibland skulle jag önska att jag var som superstjärnorna i USA som får hem lådor med nyttig, god och fräsch mat varje dag, som de bara kan öppna och smaska i sig utan att behöva tänka eller göra ett dyft (förutom att punga ut med en sedelbunt till matleverantören forstås).

Så, hur ser min kommande vecka ut då? Jag kommer att ha sjukt mycket att göra på jobbet, det vet jag redan. I början av månaden har jag alltid som mest att göra. Som coach för ett team med site managers är min uppgift varje månad att gå igenom det jobb de har gjort under månaden innan, titta på kvalitén av deras arbete och sedan sitta med var och en av dem och gå igenom detta, ge dem min bedömning och feedback och sedan ha ett samtal med dem där vi kommer fram till vilken bonus de ska ha till sin nästa lön. Förutom allt annat som jag gör ska jag hinna med detta innan den 13 mars för samtliga av mina 16 site managers. Så jag vet redan nu att det kommer bli en del övertid i veckan som kommer. Men för mig innebär det inte att jag kan skära ned på träningen. Den ska hinnas med iallafall. Det jag tycker är en av de allra viktigaste bitarna om man är en person som har bestämt sig för att hålla formen är att man aldrig gör några undantag vad det gäller träningen eller aldrig skyller på något för att slippa undan. Den absolut enda gången som jag tycker att man får slippa undan är när man är sjuk. Utöver det ska det aldrig finnas några ursäkter!

Måndag får det bli spinning på morgonen. World Class vid Slussen har en spinningklass 06.45, det får det bli. På tisdag kör jag mina egna klasser på kvällen: booty och core. Onsdag och torsdag ska jag vara på coachutbildning så då är det bra att ha klarat av träningen innan kursen på morgonen, så att jag kan jobba på kvällarna. Jag vet att det brukar vara en hel del mail att beta av på kvällen när man har varit borta på kurs hela dagen. På onsdag kommer jag gå på afro dans på morgonen och på torsdag blir det bodypump. På fredag kör jag nog cykling på morgonen, för då ska jag iväg direkt efter jobbet och träffa en kompis och kommer inte att hinna träna däremellan. Jag kommer nog att träna på lördag också. Jag måste öva in de nya core- och bootypassen, så att jag kan börja köra dem för mina kunder veckan därpå.

Jag ser fram emot veckan. Den kommer att bli bra! Och veckans först träningspass känns alltid skönt! Då är man extra pigg i benen och kroppen och orkar ge järnet! =) Så det blir till att spinna sig riktigt svettig imorgon!

Promenad på isen

Idag var vi ute och tog en promenad. Jag och min man bor precis bredvid Mälaren och just nu ligger isen tjock på den. Så vi bestämde oss för att ta promenaden på isen. Även fast jag visste att isen är hur tjock som helst nu så var jag lite rädd. Så fort det knakade till där jag gick så hoppade jag till. Det som lät var det övre lagret av is som inte hade packats på resten av isen riktigt ännu. Men jag fick för mig att hela isen brast när det lät så. Det blev ingen lång promenad på isen på grund av min harighet.





Peo var inte lika rädd som jag var. Han var mest glad!


Det som gladde mig mest var att det var så mycket folk ute och promenerade denna dag! Underbart att folk rör på sig, utnyttjar dagsljuset och beger sig ut i naturen! Vi såg gamla och unga, människor och hundar, skridskoåkare och söndagsspatserare. Härligt! Det finns hopp! Det är dagar som dessa, när solen lyser, snön gnistrar, det är kallt och klart, när man är ute i den friska luften och rör på sig, som gör gått för både kropp och själ. Och det verkar ju faktiskt som att jag inte är ensam om att ha insett det! Underbart!