lördagen den 9:e januari 2010

Ananaskassler, potatismos och GI-värde

Det blev ingen promenad på isen, som jag funderade på i morse. Peo har fått nackspärr och kände inte för någon långpromenad och då hade jag ingen lust att gå heller. Istället åkte vi och storhandlade mat. Det är alltid lika skönt att fylla upp kylskåp, frys och skafferi tycker jag. Vi har nu fyllt på med bra mat plus lite lördagsgott eftersom det är lördag.

Till lunch idag blev det kassler med ananas, potatismos och sallad. För att se hur jag brukar göra min kassler med ananasringar i ugn se mitt recept här. Oftast brukar jag servera denna rätt med fullkornsris eller quinoa, men Peo var sugen på potatismos så det fick det bli den här gången. En av hans favoriter är mitt hemmagjorda potatismos. Det är väldigt enkelt att göra och receptet på det hittar du här. Potatismos är inte det bästa man kan äta eftersom det har ett ganska högt GI-värde (= Glykemiskt Index). Det är egentligen bättre att äta kokt potatis, allra helst kall, för att få ett så lågt GI-värde som möjligt. Men om man kombinerar potatismoset med i övrigt bra mat tycker jag man kan unna sig det ibland.















En bra tumregel för att veta om kolhydraterna man äter har ett högt eller lågt GI-värde är att titta på konsistensen av produkten. Ju mer lätt-tuggad och mosad den är desto högre GI-värde har den normalt. Att äta kolhydrater med högt GI-värde ger en blodsockerkurva som lättare går upp och ner, istället för att ge en mer jämn och balanserad blodsockerkurva, som man får av att äta kolhydrater med lågt GI-värde. Man ska därför sträva efter att äta kolhydrater med ett lågt GI-värde i möjligaste mån. Exempel på sådana förutom kall, kokt potatis är fullkornsprodukter, quinoa, mörkt fiberrikt bröd, gärna bakat med surdeg och med hela kärnor och frön i, bönor, rotfrukter m.m.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar