lördag 2 januari 2010

Nedvarvning behövs troligtvis inte

Nu under dessa lediga dagar i England har jag haft tid till att läsa en hel del. Det har framför allt blivit läsning i min favorit tidning Fitness Magazine. Ur det senaste numret av denna läste jag just att det inte finns någon forskning eller undersökning som stöder att nedvarvningen efter ett träningspass är nödvändig.

Enligt artikeln så kan det vara så att den nedvarvning som traditionellt sätt hålls direkt efter ett avslutat träningspass inte är nödvändig. Det finns i alla fall inget som stöder det. Visst är det ingen nackdel att varva ner, men det är tydligen inget måste, som tidigare har hävdats av många.

Jag har alltid varit av den uppfattningen att det är viktigare att lägga fem minuter extra på själva träningspasset än att spendera dessa fem minuter till att komma ner i varv och utföra långsamma rörelser innan man börjar stretcha. Jag vet att många inte håller med mig, men jag tycker att dessa fem minuter spenderas på ett bättre sätt om man lägger dem på träningen istället för på nedvarvningen.

Jag kan till exempel störa mig på om en instruktör avslutar själva konditionsdelen av ett aerobics- eller spinningpass när det är tio minuter kvar av det för att lägga de tio minutrarna på nedvarvning och stretch. Då missar man ju åtminstone fem minuter av viktig träningstid. Jag skrev om detta för ett tag sedan när detta hade skett under ett spinning express pass, som jag var på. Särskilt när passen är korta, som ett expresspass som är 30 minuter långt, är det viktigt att tiden spenderas på bästa möjliga sätt. Kanske är jag hysterisk, men jag tycker faktiskt att man ska maximera själva träningstiden i möjligaste mån när man tränar.

När jag tränar kondition på egen hand brukar jag alltid köra maximalt in i det sista. Det brukar bli 60 minuter hård kondition och ett par minuter stretch för min del. Jag har ibland känt mig lite dum som inte lägger mer tid till nedvarvning. Men efter att ha läst denna artikel känner jag mig inte dum längre. Så länge de inte kan bevisa att nedvarvning är viktigt av någon anledning så kommer inte jag prioritera det.

Vad tycker ni om nedvarvning, är det viktigt? Brukar ni lägga tid till det efter era träningspass?

2 kommentarer:

  1. Håller med dig helt och hållet! När jag konditionstränar kör jag alltid fullt in i det sista, oftast ökar jag t.o.m. lite på slutet. Tyvärr är jag världens sämsta på att stretcha, vilket har medfört en och annan krämpa genom åren, men jag jobbar på att bli bättre på det!
    Dock tror jag att nedvarvningen för väldigt liten skillnad för träningsresultatet, om man inte har kört ren mjölksyreträning, då kan jag tänka mig att det kan vara bra för att få bort lite slaggprodukter ur musklerna. Jag är verkligen ingen expert, men så ser jag på saken. :)

    SvaraRadera
  2. Eller hur, man vill helst utnyttja tiden till att köra järnet in i det sista. Det där med stretchning försöker jag också bli bättre på och ta mer tid till. Men jag tror på att man lika gärna kan ta ett separat stretchpass senare på kvällen än direkt efter ett träningspass.

    SvaraRadera