onsdagen den 6:e januari 2010

Yoga hjälper mot magont

Jag läste en artikel häromdagen på Aftonbladet.se om att man kan yoga bort sitt ont i magen. Intressant, men när man läser artikeln så låter det logiskt. Det är Ewa Lewenhaupt, lärare i ashtangayoga, som berättar om yogans fördelar och positiva på magen och resten av kroppen.

Allt hänger ju ihop i kroppen och är man stressad eller mår dåligt på annat sätt så är det vanligt att magen är den första kroppsdel som reagerar i form av magknip. Förhoppningsvis är det inte så många som är stressade och upp i varv just nu. Gissningsvis var det fler som var det i december inför julen och allt som skulle hinnas göras då. Däremot finns det nog en hel del som har magknip efter lite för mycket av det goda under jul- och nyårshelgerna.

Det som är nyckeln för att få en mage och kropp som mår bra och för att slippa stress är andningen. Om man har en lugn andning stimulerar det matsmältningen och hjälper hjärtat att slå jämnt. I yogan jobbar man mycket med andningen, vilket har en avkopplande effekt och ger en välgörande effekt på matsmältningssystemet.

När matsmältningsorganen är lugna och avslappnade fungerar de på ett bättre sätt. De tar lättare upp näringsämnen och är bättre på att rensa ut slaggprodukter. Det är viktigt att börja sin yogastund med att få ro, hitta sin andning och lugnet. Om man lyckas med det så kommer blockeringar att försvinna, energin att återvända och magen blir lugn och glad.

Yippie, imorgon bitti ska jag på poweryoga! Jag ser redan fram emot det!

Några punkter att tänka på när man ska yoga:
  • Yoga ger bäst effekt när man utför den på tom mage. Därför ska man inte äta en större måltid ett par timmar före passet.
  • Träna i ett lugnt, varmt och avskilt rum. Undvik att ha drag i rummet.
  • Lyssna på andningen. Målet är att andas djupt och jämnt genom näsan, att successivt förlänga andetagen och att andningen blir till ett enda långt flöde. Man ska aldrig hålla andan.
  • Arbeta upp förmågan till att kunna hålla respektive pose i 5-25 andetag.
  • Forcera aldrig! Utgå från den egna förmågan. Yoga handlar om balans och att släppa efter, snarare än att kämpa. Och ha tålamod! Det tar ett tag innan man kommer in i tekniken och "yogatänket".
Vem, mer än jag, håller på att bli yoga-frälst? Eller är du det redan?

Läs mer här: Aftonbladet om Yoga

Källa: www.Aftonbladet.se

4 kommentarer:

  1. Jag är YOGAfrälst!!! Yogar lite power/astanga varje morgon 20-40 min 5 ggr veckan innan jag ens äter frukost:D SÅÅÅ skönt!

    SvaraRadera
  2. svar: ojj, skinka och tomat hmm. Det beror lite på hur festligt det skall vara. Jag har inga recept så men det går att hitta, du skulle kunna göra en paj med skinka, mozzarella, och tomat. Eller fullkornspizza med någon god skinka, tomater och andra smaskiga pålägg. Annars kanske någon god pastasås med rostade ugnskörsbärstomater och färskpasta :)

    SvaraRadera
  3. I söndags hade jag mycket ont i magen (den tiden i månaden) och gick på yoga. Sa t.o.m till instruktören att jag kanske får vila lite extra under klassen. Men så fort jag hade kommit in i andningen så försvann det onda. Jag har sagt det förr och säger det igen: Yoga gör under!

    SvaraRadera
  4. Jag kör själv bikramyoga några pass i veckan. Helt underbart. Man blir så avslappnad efteråt. Själv började jag med det pga en ryggskada och stress, och de positiva effekterna har varit enorma. Har lärt mig att slappna av helt enkelt. Yogafrälst=)/ Nathalie

    SvaraRadera