lördagen den 6:e februari 2010

Apelsin vs blodapelsin - Vilken är godast?

Igår när vi var och storhandlade köpte vi blodapelsiner. Jag smakade på en igår kväll till fredagsmyset och den var riktigt saftig och god! Precis som andra citrusfrukter, som apelsin, clementin, mandarin och satsumas, är blodapelsinen rik på C-vitamin.

Jag har funderat på om näringsinnehållet skiljer sig åt mellan vanlig apelsin och blodapelsin. Jag har letat runt på nätet efter information och kommit fram till att de båda innehåller samma nyttigheter.

Så här ser näringsinnehåller ut för apelsin/blodapelsin*:

Energi:46kcal/192.4kJ
Vatten:86g
Protein:0.8g
Fett:0.1g varav mättat: 0.01g, enkelomättat: 0.02g, fleromättat: 0.03g, kolesterol: 0mg
Kolhydrater:10.3g, varav sockerarter: 8.9g
Fibrer: 1.9g
Vattenlösl. vitaminer:C-vitamin: 53mg, Folat: 30mcg, Niacin: 0.3mg, B2: 0.04mg, B1: 0.08mg, B6: 0.06mg
Fettlösl. vitaminer:Karoten (A-vit): 38mcg, Alfa-tokoferol (E-vit): 0.55mg
Mineraler:Fosfor: 20mg, Järn: 0.2mg, Kalcium: 46mg, Kalium: 158mg, Magnesium: 10mg, Selen: 0.2mcg, Zink: 0.1mg

Helt klart är att dessa frukter innehåller mycket C-vitamin, men tänk på att C-vitaminhalten minskar snabbt när man pressat den till juice eller skurit den i bitar. Så bäst är att njuta av frukten som den är, bara skala och njut!

Jag har också funderat på vilken jag tycker är godast av apelsin och blodapelsin. Det jag har kommit fram till är att båda är lika goda! Det viktigaste är att man äter en apelsin eller blodapelsin som är saftig och inte för sur. Och just nu under vintern är bästa säsongen för att hitta sådana. Så passa på att boosta med C-vitaminer genom att frossa i apelsiner, blodapelsiner och andra citrusfrukter!

*Källa: Livsmedelsverkets livsmedelsdatabas, version 04.1

1 kommentar: