lördagen den 13:e februari 2010

Om proteiner och varför vi behöver dem

Jag har tidigare skrivit om vilka som är de nyttiga fetterna och vilka som är de hälsosammaste kolhydraterna. Här kommer nu ett inlägg om proteiner, varför det är viktigt att äta dessa och vilka som är de hälsosammaste alternativen.

Protein är ett väldigt viktigt näringsämne, som finns i alla våra celler. Om vi inte äter protein kan vår kropp inte fungera eftersom den används för uppbyggnad och reparation av cellerna i kroppen. Protein används när håret och naglarna växer och när gamla hudceller ersätts med nya. Antikroppar, som spelar en mycket betydelsefull roll i immunförsvarets, är också uppbyggda av protein.

Med andra ord; vi måste äta protein för att överleva. Om man är vegetarian är det väldigt viktigt att man är noga med att få i sig protein från vegetabiliska livsmedel. Här kommer nu en lista med de animaliska och vegetabiliska livsmedel, som består av protein.

Animaliska livsmedel:
  • Kött
  • Fisk
  • Kyckling
  • Skaldjur
  • Ägg
  • Mjölk, fil, yoghurt
  • Keso, kesella
  • Ost

Vegetabiliska livsmedel:
  • Bönor
  • Linser
  • Ärtor
  • Tofu
  • Quorn
  • Soja
  • Nötter, mandlar

Det som är vikti
gt att tänka på när man väljer sin proteinkälla är att den är fettsnål och innehåller så stor andel protein som möjligt. Kyckling är ett exempel på en bra proteinkälla då den innehåller stor andel protein och knappt något fett alls. Fisk är ett annat exempel på en bra proteinkälla. Den innehåller också stor andel protein och är fettsnål. Undantaget är fiskar som lax, makrill och sill, som innehåller mer fett, men av det hälsosamma slaget. Det Omega-3 fett som dessa fiskar innehåller är mycket viktigt för oss att få i oss och man bör därför äta fet fisk åtminstone 3 gånger i veckan.

Exempel på proteinkällor som är mindre bra eftersom de innehåller stor andel fett och mindre andel protein är: korv, salami, pastejer, sylta och fabrikslagade köttbullar. Dessa bör man undvika och istället satsa på renare proteinkällor.

Enligt livsmedelverkets näringsrekommendationer ska proteinintaget vara 10-15 % av det totala energiintaget. Om man tränar mycket bör man äta större andel än så.

Bra att veta om protein:
  • Protein anses vara det mest mättande näringsämnet med hänsyn till den energi det ger. Fett är annars mest mättande för kroppen, men det ger dubbla energin.

  • Protein anses bra för viktminskning, det stimulera fettbrännande hormon som glukagon, IGF1 och tillväxthormon.

  • Protein behövs för muskeluppbyggnaden.

  • Protein anses vara muskelsparande om man minskar energibehovet och går på diet och vill tappa kroppsfett.

Läs om de nyttiga fetterna här.
Läs om de hälsosamma kolhydraterna här.
Källor: halsosidorna.se, halso.info

2 kommentarer:

  1. vettig o intressant läsning, som behöver uppfriskas ibland, tack :)

    SvaraRadera
  2. Hej Karin,

    Jag är inte speciellt stark i chins och dipps.

    Jag ”fuskar” och gör dem i ställning där man kan får lite hjälp. Jag blir dock starkare och starkare. Förhoppningsvis gör jag dem snart på egen hand. Visst kan jag klara någon utan hjälpen men inte flera med något flyt. Bra teknik så sitter chinsen snart. :)

    Jag har blivit starkare och uthålligare utav stakningen och skidåkningen. Så det kan jag rekommendera.

    Övning ger färdighet. Tränar man allsidigt så brukar det göra att helheten blir starkare. Men det har du säkert väldigt bra koll på. :)

    Hoppas att det går bra för dig och att du snart kommer dit du vill med din chins och dipps.

    SvaraRadera