onsdagen den 17:e februari 2010

Powerwalk och träning med superset

Det blev en härlig powerwalk genom stan i morse. Våren närmar sig sakta men säkert, det känner jag nu. För i morse när jag kom till kontoret vid 7 var det nästan helt ljust! Underbart!

Så här ljust som bilden visar var det i morse när jag kom till kontoret.

Jag styrketränade sedan i gymmet på jobbet. På schemat stod bröst, triceps och axlar. Jag valde att lägga upp träningen genom att träna med trippelset, vilket är en variant av superset. Detta innebar att jag delade upp passet i tre avdelningar, en för bröst, en för triceps och en för axlar. Varje avdelning bestod av tre olika övningar, där jag körde första setet av respektive övningen på raken, pausade en stund, körde de tre övningarna på raken igen, pausade och sedan en sista omgång samma sak. Det var riktigt tungt att köra den sista övningen i vardera set kan jag säga eftersom jag inte pausade mellan övningarna.


För bröst blev det dessa övningar:

  • Liggande hantelpress
  • Stående flies i kabelmaskin
  • Armhävningar med brett avstånd mellan armarna




För triceps blev det dessa övningar:
  • Tricepspress med rep framför kroppen
  • Tricepspress med rep över huvudet
  • Tricepspress med en arm i taget i kabelmaskin, lutande mot bänk






För axlar blev det dessa övningar:
  • Hantellyft stående på balansplatta (detta är en riktigt bra övning som kombinerar axelträning med balans- och bålträning)
  • Lyft mer stång framför kroppen upp mot bröstet
  • Hantellyft stående med hantlar ovanför huvudet
Jag är nöjd med dagens pass. Det blev ett intensivt och effektivt pass eftersom jag jobbade i dessa superset! Hur många av er brukar träna med superset eller trippelset?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar