måndag 8 mars 2010

Breda armhävningar - Veckans övning

Det är måndag och dags för att visa Veckans övning. Denna gång blir det en övning som främst tränar bröstmuskulaturen och framsidan av axeln. Det vi ska göra är breda armhävningar.

Det som skiljer dessa armhävningar från vanliga armhävningar är att vi håller händerna brett isär för att involvera mer av bröstmuskeln.

En variant på denna övning är att använda sig av en viktstång, som i bilderna intill. Jag har satt mina händer så långt ut på stången som möjligt för att få till ett brett grepp.


Att tänka på när man gör armhävningar:

  • Håll kroppen så rak som möjligt under hela övningen. Du gör detta genom att spänna till bålen och rumpan. Spänn också ut bröstet och håll blicken framåt/nedåt så att nacken och ryggen är rak.
  • Gå sakta ned så att bröstet nuddar eller nästan nuddar golvet. Vänd och pressa upp tills armarna är raka.
  • Gör övningen så långsamt du kan och se till att du håller rätt teknik hela övningen igenom.
  • Om man tycker att det är för tungt att stå på fötterna kan man istället göra armhävningarna med knäna i golvet. Den teknik man jobbar med ska vara densamma även då, men det blir inte lika tungt då man avlastar kroppen mer.

    Man kan variera de breda armhävningarna på en mängd andra sätt. Om man vill utmana sig själv kan man sätta fötterna på en bänk eller ett ostadigt föremål, som en balansboll. Ju högre upp man har benen och fötterna desto tyngre blir det för bröst och axlar att häva kroppen uppåt och nedåt.

    Prova dig fram och hitta den variant på breda armhävningar som passar dig bäst!


Tidigare övningar i Veckans övning:
Knäböj
Utfall

Källa: toppaformen.se

1 kommentar:

  1. nderbara hemska plågande fantastiska övnign =) =) =)

    SvaraRadera