onsdag 17 mars 2010

Core Express kvartal 1 2010

På World Class kan man träna Core Express, vilket är ett halvtimmes långt pass för mage, rygg och balans. Detta pass ger riktigt bra träning för hela core-muskulaturen. För ett tag sedan lärde jag mig den nyaste Core Express koreografin och här delar jag nu med mig hur Core Express kvartal 1 2010 ser ut.

Låt #1: Fight for this Love med Cheryl Cole
Utgångspositionen under denna låt är liggandes på ryggen. Man varvar vanliga crunches med crunches som kombineras med boxingslag i luften. Vid ett tillfälle jobbar man även med en magövning där överkroppen ligger på golvet medan man pendlar benen åt sidan med knäna i 90-graders vinkel där benen sträcks ut till raka innan man vänder tillbaka till andra hållet.

Låt #2: Bad Romance med Lady Gaga
Man ligger kvar med ryggen på golvet och håller benen upp i luften under hela låten. Knäna ska vara i 90-graders vinkel hela tiden. Man börjar med att jobba med sneda crunches. Man kombinerar sedan dessa sneda crunches med att samtidigt lyfta rumpan från golvet för få till en rotation i överkroppen. En övning som även görs under denna låt är att man sträcker raka ben och raka armar upp mot taket och jobbar med att sträva med armarna så högt upp och så nära fötterna med som möjligt.

Låt #3: Ave Mary A. med Pink
Under denna låt ligger man med magen på golvet. Se till att spänn till bålen hela tiden. Börja med att luta huvudet i händerna, som vilar på golvet, och jobba med benen i luften genom att lyfta ena foten över den andra. Varva och jobba med varannan fot hela tiden. Därefter kommer man upp i superman, som är en statisk övning med både raka armar och raka ben uppe i luften. Sedan fortsätter man med att jobba med roboten, vilket innebär att man lyfter motsatt arm och motsatt ben samtidigt upp i luften och hela tiden varvar sida. Armar och ben hålls raka hela tiden.

Låt #4: Second Chance med Shinedown
Här ligger man på sidan och jobbar med balansövningar genom att lyfta ena benet upp mot taket medan det andra ligger kvar på golvet. Fokusera och håll balansen genom att spänna till bålen. Variera benlyftet genom att låta foten nudda golvet när du kommer till nedre läget av övningen. Denna låt avslutas genom att man ställer sig på alla fyra med bålen upp mot taket och jobbar i spindeln genom att låta motsatt ben och motsatt arm möta varandra i mitten innan man byter till andra benet och armen.

Låt #5: Break your heart med Taio Cruz
Under denna låt jobbar man endast i båten. Man varierar den statiska övningen båten med att jobba i sneda crunches i en sittande båt. Om man inte är trött i magen efter denna låt så har man jobbat med fel teknik!




Låt #6: New Divine med Linkin Park
Sista låten består av plankan i olika former. Man står främst i den raka statiska plankan, på tå eller knä. Men man jobbar också i sidoplankan genom att konstant pressa överkroppen uppåt mot taket i små pressar.

Låt #7: Running up that Hill med Placebo
Stretchlåt för mage, rygg, sätesmuskler, höftböjare och nacke.

Jag tycker att denna core-koreografi är riktigt bra och om man ser till att jobba med rätt teknik blir detta corepass riktigt jobbigt. Kom till World Class och prova!

2 kommentarer:

  1. Verkar som ett kanon pass, jag är själv instruktör och söker efter förkoreograferat core program.Är detta något man köpa av dig eller känner du till var man kan få tag på det?

    Trevlig bloggsida:-).

    Mvh Helen (helenlilliehook@hotmail.com)

    SvaraRadera
  2. Hej Helen,

    Ja detta är ett bra pass. Just detta är World Class egna och får bara instrueras inom World Class kedjan.

    SvaraRadera