måndag 22 mars 2010

Hoppa hopprep - Beach 2010 tips nr 2

Ett enkelt sätta att träna på, som samtidigt ger grym konditionsträning, är att hoppa hopprep. Detta blir mitt tips nummer två i serien inför Beach 2010. Jag gjorde det senast i morse när jag tränade. Det räcker att man tar 10 minuter, plockar fram ett hopprep och sedan ställer sig och hoppar. Det krävs att man befinner sig i ett rum med ganska mycket utrymme så att hopprepet inte slår mot en vägg eller möbel. Men i övrigt behöver man inte tänka på något speciellt. Det är bara att hoppa på. Hur enkelt som helst!

Det roliga blir nu att försöka slå sitt tidigare hopprepsrekord. I morse hoppade jag ganska många omgångar och det bästa resultatet blev 166 hopp utan paus. Nu vet jag vad jag måste slå nästa gång jag plockar fram hopprepet.

Det räcker att hoppa i 5-10 minuter för att bli riktigt trött konditionsmässigt. Detta visar på hur effektiv träning detta är! Så nästa gång du har 10 minuter över, plocka fram ett hopprep och hoppa. Målet varje gång ska vara att försöka slå sitt tidigare hopp-rekord. På så sätt blir det en utmaning svår att komma ifrån och man måste hoppa tills man klarar av att slå rekordet.

Det är även perfekt att kombinera hopprepsträningen tillsammans med ett styrketräningspass. Efter att man har tränat en styrkeövning plockar man fram hopprepet och hoppar tills man har fått upp pulsen. Då fortsätter man med nästa styrketräningsövning och varvar sedan hopprepet med varje styrkeövning man gör. Ett sådant träningspass ger både bra träning för styrkan och för konditionen.

Idag när jag hoppade lyckades jag klara 166 snabba hopp utan paus eller snubbel på hopprepet. Hur många klarar du?

Edit: En vecka senare när jag gav mig på hopprepet igen lyckades jag hoppa 298 hopp utan paus eller trassel!!!


6 kommentarer:

  1. Åh, nu har jag köpt mig ett hopprep och i morgon återkommer jag med hur många hopp jag klarade! ;-) Jag går i alla fall igång på dina utmaningar, haha. Mera, mera!! :-)

    SvaraRadera
  2. Härligt Maja! Vad spännande det ska bli att höra hur många hopp du hoppade!

    SvaraRadera
  3. 226 hopp blev det! Detta och rockring slår du inte mig i... ;-) Det sitter i även fast det var många år sedan sist. Tror nog jag ska köpa mig en rockring framåt våren, så jag har nåt å göra när jag kollar på mina söner som leker i sandlådan! :-) Ha en bra dag, i morgon slår jag mitt eget rekord (om jag kan träna, vet itne om det är något på gång i halsen..)!

    SvaraRadera
  4. Bra jobbat Maja! Riktigt imponerad är jag. På måndag kommer jag lägga in lite hopprepsträning i mitt styrketräningspass. Då ska jag försöka slå dig!

    SvaraRadera
  5. brukar försöka hoppa 500 hopp per
    dag och det tar mig ung. 5 min.

    Har rätt så bra kondition.
    Men jag vill träna min spänst mer,
    gör man det när man hoppar hopprep?
    I så fall höjer jag till 1000 hopp per dag.

    SvaraRadera
  6. Hej Anonym; Vad bra att du hoppar hopprep så ofta! Det ger som sagt mycket bra konditionsträning så jag förstår att du har det eftersom du hoppas så pass mycket och ofta.

    När det gäller spänst-träning så krävs det att man hoppar högre hopp än normala hopprepshopp för att få till det optimalt. Antingen kan du se till att hoppa högre med jämna mellanrum eller så kompletterar du med exempelvis höga upphopp, jogg på stället där du drar upp knäna så högt du kan eller burpees.

    Lycka till!

    SvaraRadera