lördag 13 mars 2010

Så behåller du januarientusiasmen - fem tips från Oscar

Oscar Nilsson är en känd profil bland gruppträningsinstruktörer och inom World Class. Jag läste just en artikel där han ger sina fem tips för hur man ska behålla januarientusiasmen och fortsätta träna även efter den hysteriska träningsruschen i januari och februari har släppt.

För det är faktiskt så på de flesta gymanläggningar, att strax efter nyår fylls de med träningssugna och laddade personer för att framåt slutet av februari tappa ett stort antal av dessa besökare. Jag listar här de fem råd som Oscar Nilsson ger för att man ska behålla motivationen och fortsätta träna även efter februari.

Fem tips från Oscar för hur du behåller januarientusiasmen och fortsätter med träningen:
  • Ha realistiska förväntningar - Människor har ofta för höga krav på sig. Eftersom de så gärna vill träna mycket är det vanligt att man lägger ribban för högt. Många tränar fem till sex gånger i veckan första månaden och lägger sedan av helt när de märker att de inte hinner med det.
  • Sätt upp tydliga mål och delmål - Var noga med att sätta upp mål som är realistiska och försök att hålla dig till dem. Det är bättre att träna färre antal gånger i veckan, men med bra fokus och intensitet varje gång, än att träna flera gånger i veckan och inte orka ta ut sig helt varje gång. Då är chanserna som störst att du både når bra resultat och att du orkar hålla i gång din träning framöver så att den blir till en livsstil. Att sätta upp tydliga och realistiska mål är även viktigt ur en annan aspekt. Utan dem blir det svårt att mäta sina resultat och utan resultat minskar motivationen.
  • Träna en till två gånger i veckan - Oscars råd är att man åtminstone börjar med denna träningsmängd. Känner man efter ett tag att man vill lägg till ett träningspass till i veckan så går det bra. Men det är mycket bättre att börja med mindre antal träningspass och successivt öka antalen ju mer vältränad man är än tvärtom.
  • Mät dina resultat - Det går att mäta resultat på olika sätt. Om man tränar mycket kondition kan man mäta hur mycket snabbare eller uthållig man har blivit, om man tränar mycket styrketräning kan man mäta hur mycket starkare man har blivit. Koncentrera dog hellre på dessa typer av resultat än kroppsliga resultat som viktnedgång eller minskning av mått.
  • Ta hjälp av en personlig tränare - Många är osäkra på hur de ska lägga upp sin träning och det har därför blivit allt vanligare att man anlitar en personlig tränare. En personlig tränare är expert på träning och kan hjälpa till att anpassa träningen till just dig. Det är ett bra alternativ oavsett om man är nybörjare eller bara vill ha lite mer kunskap.
Bild lånad av oscarnilssonblogg.blogspot.com, Källa: intryck.info/Artiklar__.html/lid/102883

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar