måndag 29 mars 2010

Vanliga armhävningar - Veckans övning

Jag gillar träning som är enkel att utföra var som helst och när som helst. Armhävningar är en sådan typ av träning. Det går att göra armhävningar vart man än är, därför får det bli Veckans övning.



Armhävning, eller push-ups som det också kallas, är träning främst för överkroppen och utförs i horisontalt läge med handflator och tår på underlaget. Därefter häver man kroppen uppåt tills armarna är raka för att sedan åter sänka sig mot underlaget.

Om man tycker att det är tungt att ha tårna i marken så går det lika bra att ha knäna i som stöd istället. Viktigt att tänka på oavsett om man har tår eller knän på underlaget är att man spänner till bålen och håller en rak rygg och rumpan nedsänkt. Fokusera också på att ha en rak nacke och håll blicken snett nedåt.

När man håller händerna axelbrett isär jobbar man i den traditionella formen av armhävning. De muskler som främst tränas då är axlar, men även bröstmuskler får sig en omgång.

Tidigare övningar i Veckans övning:
Bicepscurls
Breda armhävningar - en annan variant på armhävning
Knäböj
Utfall
Jägarvila

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar