onsdagen den 10:e mars 2010

Viktigt med balans mellan träning och vila, aktiviteter och återhämtning

Jag diskuterade ämnet träning och vila med en av deltagarna i mitt aerobicspass igår efter passet. Vi pratade om att det är viktigt att hitta en balans mellan dessa två och att man måste försöka lyssna in kroppen för att avgöra vad som är viktigast just nu.

- Är det bra för kroppen att jag tränar just nu eller är det bättre att jag sover en timme extra?
Detta hade denna tjej till exempel frågat sig samma morgon innan aerobicspasset började. Jag kan inte ge ett korrekt svar på den frågan då det är högst individuellt och helt beroende på omständigheterna. Har man sovit dåligt eller lite under en längre period är det antagligen klokast att hoppa över träningen en sådan dag för att istället sova en timme extra. Men handlar det om att man kommer få lite för lite sömn en natt för att man väljer träningen före sömnen så är det ingen fara. I ett sådant fall hade jag prioriterat träningen.

Men som sagt, vi är alla olika och våra kroppar fungerar på olika sätt. Ibland kan det hjälpa att träna om man känner sig trött och det fungerar då som något uppiggande och energigivande. Men ibland kan träningen belasta kroppen för mycket om det är just sömn den egentligen behöver.

Det gäller också att hitta en bra balans i livet när det gäller aktiviteter och återhämtning, anser jag. Den här veckan är till exempel ganska hektiskt för mig. Jag jobbar och tränar som vanligt, vilket är ganska mycket. Både måndag- och tisdagkväll har jag haft aktiviteter inbokade och det kommer jag även ha imorgon kväll. Så ikväll, onsdag, väljer jag att åka hem direkt efter jobbet för att bara ta det lugnt. Jag tror starkt på att man behöver både och. Man behöver aktivera sig, träffa vänner och fylla sin fritid med roliga, berikande saker, men man behöver också stanna upp ibland och bara vara och man behöver stunder där man bara tar det lugnt. I alla fall fungerar jag så.

Det kan vara utmanande att hitta en bra balans mellan träning och vila och mellan aktiviteter och återhämtning. Men om man tänker på det och försöker hitta den där balansen då är man i alla fall på god väg.

Hur gör ni för att hitta den balansen?

5 kommentarer:

  1. Idag skippade jag träningarna för hade sån värk i sätet fast jag tog övrekroppen igår tycker jag .....? Funderar över proteinintagen att skall man ta protein bara de dagar man tränar?att för musklernas skull eller enbart den dagen när man tänar. jag vägen 63kg och läste att jag borde äta protein 1,5 per vad jag vägen då blev det 90. 90 per dag alltså?Har druckit whey 100 att ens få i mig halva saltsen av dagliga proteinet.

    SvaraRadera
  2. Jag gick ju från att träna inget till att träna mycket på en ganska kort tid. I början vet jag att jag bara körde på, vila en dag kändes för jävligt och jag tänkte inte så mycket. Men sedan blev jag mer medveten om det och nu lyssnar jag. Är jag trött/ont i benhinnorna eller det har varit mycket stress en dag, då kan jag hoppa över träningen för att jag behöver vila och ta det lugnt. För mig gäller det att lyssna på min kropp och anpassa träningen efter mitt hektiska liv. Det verkar funka :)

    SvaraRadera
  3. Visst är det viktigt att lyssna på sin kropp!?? Bra att ni också verkar tycke det.

    Cathrine, Jag skulle äta ungefär lika mycket protein alla dagar, även om du inte tränar. Om du är relativt aktiv och en tränande människa rent allmänt, så har din kropp ett behov av en ständig proteinpåfyllnad.

    Kram på er!

    SvaraRadera
  4. Just nu dras jag med en envis förkylning och då vilar jag. Annars försöker jag lyssna in kroppen. Efter min intensiva yogavecka i sverige blev jag igångkickad och motivationen var på topp när jag kom hem. Lite typiskt nu att jag blev sjuk men jag är nog igång om några dagar igen.
    /Maria

    SvaraRadera
  5. Jag satt precis och kände mig en gnutta lat eftersom det var någon dag sedan jag tränade senast. Då är det skönt att jag kan hitta fler som inser vikten av vila!

    SvaraRadera