måndagen den 26:e april 2010

Burpee - Veckans övning

Veckans övning denna gång blir en övning som är riktigt jobbig, både konditionsmässigt och styrkemässigt. Jag gjorde den senast under Boot Camp passet på Gärdet under Blogger Boot Camp förrförra helgen. Övningen är en funktionell sådan och kallas för Burpee. Här förklarar jag nu steg för steg hur man utför en korrekt Burpee. För om man gör den korrekt är det en extremt jobbig och en bra övning för så gott som hela kroppen.


1) Börja i utgångsposition för armhävningar. Gör en armhävning med fötterna i marken. Fortsätt sedan upp till hukande ställning med fötterna i marken och böjda knän.

2) Från den hukande positionen ska du nu ta i med all din kraft i ben och bål för att hoppa rakt upp.



3)
Du hoppar rakt upp i luften med händerna över huvudet. Försök att hoppa så högt upp som möjligt. Landa på fötterna med lätt böjda knän. Det är viktigt att knäna är lätt böjda för att undvika skador i dessa.

Börja sedan om från början genom att hoppa ned och inta armhävningsposition igen. Dessa rörelser ska ske i ett flöde och målet är att det ska gå så snabbt som möjligt, samtidigt som det är viktigt att inte slarva med tekniken.

Om du är ny på detta är min rekommendation att börja med 10 burpees, vila en stund, köra 10 till, vila och sedan köra 10 sista. När du har blivit starkare i övningen kan du utmana dig själv att göra fler burpees på raken och vila kortare mellan seten.

Burpees är verkligen bra grejjer! Grymmare och mer effektiv övning får man leta efter! Om du vill se hur en Burpee går till genom en video klicka här. För att se samtliga av Veckans övningar; klicka här.

2 kommentarer:

  1. Min favoritövning! Funderade på om jag var den enda som blev glad när vi skulle göra burpees på BBC-passet :) En variant är burpees i fem minuter på ett crossfitpass, den känns:)

    Kul med nytt tips varje måndag!

    SvaraRadera
  2. En liten rättelse :) i en korrekt burpee(i tävlingssamanhang)ska lår och bröstkorg vara i marken när du vänder alltså ingen armhävning.. Men det finns ju burpee-pushup´s då är det armhävning som gäller :)
    Ses på gymmet någon dag!

    SvaraRadera