torsdagen den 15:e april 2010

Fokusera på känslan efteråt och målet - Beach 2010 tips nr 12


När jag inte är på träningshumör fokuserar jag på känslan efteråt och mitt mål med att träna; att må bra och få energi till att orka med allt annat.

Ibland är det motigt att träna och man känner inte alls för det. När det känns motigt och oinspirerande är mitt tips att du fokuserar på känslan du kommer få efter passet. För visst är det alltid en underbart härlig känsla som infinner sig efter ett träningspass. Det är då alla må bra-hormoner sprudlar i kroppen, som får oss att känna lycka. Om du fokuserar på den känslan kan du klara av det mesta. Och ofta brukar det räcka med att man har tränat i bara 5-10 minuter innan man börjar känna träningsglädjen. Om du inte känner igen dig i detta kanske du ska överväga att prova en ny träningsform för då har du nog inte "hittat rätt" ännu.

Ett annat tips jag skulle vilja ge dig är att du fokuserar på målet med din träning när det känns motigt. För alla har vi ett eller flera mål med vår träning. Om du inte vet om att du har det bör du ta dig en funderare på vad som är målet med din träning. Vill du bli starkare, smalare, gladare, piggare, vigare eller vad vill du med din träning? Tränar du för att må bättre, för att kunna delta i ett lopp eller en tävling eller har du något annat mål med din träning? Är det kanske inför Beach 2010 du satsar?

Det mål du har med din träning är det du ska fokusera på när du inte känner inspiration för träningen. Se målet framför dig och försök visualisera det. Genom att träna regelbundet och hålla dig till din träningsplan kommer du att nå ditt mål.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar