fredag 16 april 2010

Tips och råd vid trappträning

I morse tränade jag ett härligt löpningspass med trappträning. Jag tänkte passa på och ge er lite råd och tips om vad jag tycker är viktigt att tänka på när man tränar intervallträning i trappa.

Först och främst ska du se till att vara ordentligt uppvärmd innan du startar trappträningspasset. När jag körde mitt pass i morse joggade jag i 15 minuter innan jag inledde första intervallpasset i trappan. Eftersom trappträning är ansträngande träning för pulsen och ben- och sätesmuskler så är det viktigt att hela kroppen är varm när man sätter i gång. När man sedan är redo för trappan finns det en del tekniska bitar att tänka på för att få ut maximalt av träningen.

Tekniktips för trappträning:
  • Spänn till bålmuskulaturen, ha en stolt hållning med axlar bakåtdragna så att du inte lutar dig framåt när du springer.
  • Försök att sikta dina knän högt upp när du springer. Detta för att trappträningen ska bli extra jobbig.
  • Om trappan innehåller avsatser med plan mark mellan kortare trappor, som min trappa i morse gjorde; försök att hålla springsteg även när du tar dig från trappa till trappa. Tanken är att du ska hålla hög puls under hela trappan.
  • Att springa uppför trappan ska vara riktigt jobbigt. Försök att ta dig uppför trappan så snabbt som möjligt. Utmana dig själv genom att ta tid på vägen uppför och försök sedan att slå det nästa gång. När du sedan ska ta dig ner för trappan kan du ta längre tid på dig och låta pulsen sjunka lite.
Trappträning är riktigt rolig och effektiv träning, som jag definitivt kommer göra fler gånger. Nästa gång blir mitt mål att slå 1022 trappsteg, som var det antal jag klarade i morse under löparturen.

1 kommentar:

  1. vilka härliga bilder du har fotat på sistone :) härligt med vår!
    hoppas att du får en varm, solig och bra helg :)
    ha det fint :) kram

    SvaraRadera