måndagen den 12:e april 2010

Tricepsarmhävningar - Veckans övning

Denna vecka är övningen en typ av armhävning. Jag har tidigare visat vanliga armhävningar och breda armhävningar, som främst tränat bröstmuskulaturen. Denna gång blir det en armhävning för triceps.



Precis som när man gör vanliga armhävningar är det viktigt att man tänker på att spänna till bålen och hålla en rak kropp när man utför armhävningen. Det som är speciellt med tricepsarmhävningar är att man håller ett mycket smalare grepp när man utför övningen. Låt händerna vara ungefär axelbrett isär eller ännu tätare. När du utför övningen ska armbågarna peka rakt bakåt hela tiden och överarmarna ska pressas tätt emot kroppen.

Som det låter på namnet är detta en övning som främst involverar tricepsmuskulaturen, vilket är den muskelgrupp vi har på baksida arm. Även axlarna får jobba till viss del. Detta är en tung övning då triceps är en ganska liten muskelgrupp. Om man inte är så van eller stark rekommenderar jag att man utför övningen på knä. Det är mycket bättre att man jobbar med rätt teknik och lättare vikt, så om du känner att det är för jobbigt att göra tricepsarmhävningarna med endast tårna i golvet gör dem på knäna istället.

Ha så kul med träningen! Se samtliga Veckans övningar här.

4 kommentarer:

  1. Hej!
    Jag har precis kommit igång med löpträning och tycker det är riktigt kul. Dels vill jag gå ner i vikt och dels vill jag förbättra min kondition och hela mitt liv och välmående :) Mitt första delmål är att springa Vårruset om några veckor.
    Jag försöker även att äta bra och varierat med mycket frukt och grönt, men jag har en fråga till dig som jag hoppas du kan och vill svara på.
    På kvällarna blir jag ofta sötsugen och ofta hungrig, då brukar jag äta vaniljyoghurt och bär (nästan varje kväll). Min fråga till dig är om det är väldigt onyttigt att äta det och om jag istället kan gå upp i vikt om jag gör det eller om det är ett bra kvällsmål? Har du något annat bra tips?
    Våriga och varma hälsningar från Sara!

    SvaraRadera
  2. Hej Sara

    Jag tycker att det låter som ett bra mål på kvällen. Du får i dig protein och bra med vitaminer och mineraler. Du skulle kunna blanda i lite lättkesella för ännu mer protein och ökad mättnadskänsla.

    Kul att du har kommit igång med träningen och att du ska springa Vårruset! Vi kanske ses där!

    Kram Karin

    SvaraRadera
  3. Tack för ditt svar! Då kan jag äta min favorit i fortsättningen också :)
    Tack också för en jättebra blogg, den hjälper mig mycket med att nå mina mål.
    Nu är det dags för morgonpromenad. Ha en härlig dag, kram!

    SvaraRadera
  4. Härligt med morgonpromenad, Sara!

    SvaraRadera