måndagen den 17:e maj 2010

5 kilometers löparrunda och styrketräning för axlar och bål

Efter min morgonpromenad gav jag mig ut på en löparrunda runt Humlegården. För några dagar sedan skrev jag om att jag planerar att springa sträckan 5 kilometer några gånger nu inför Vårruset, som jag ska springa om ett par veckor. Så i morse blev det en runda på dryga 5 kilometer runt Humlegården gånger 3.

Mitt mål var att klara denna sträcka på under 25 minuter, och det gjorde jag då tiden blev 23.20 minuter. Det var lite ovant att hålla tempot snabbare än jag är van vid. Jag brukar normalt sett alltid springa runt 10 kilometer och därmed hålla ett ganska lugnt tempo när jag löpartränar. Nu var jag tvungen att hålla snabbt tempo från början. Men uppenbarligen gick det bra att göra det!



Jag inledde träningspasset med att jogga lugnt i nästan fem minuter i Humlegården, medan jag njöt av allt det vackra där. Efter den uppvärmningen kände jag mig varm i kroppen och redo att springa på snabbare under de dryga 5 kilometerna. Jag är mycket nöjd med min tid, men satsar ändå på att slå den på torsdag när jag ska springa samma runda igen.


Efter löpningen gick jag in till gymmet och tränade styrketräning för axlar och bål. Jag körde fyra övningar för axlarna; de tre på bilderna ovan plus armhävningar, och två övningar för bål; den när jag hänger på ribbstolen och plankan 3 x max. Härlig genomkörare blev det!

4 kommentarer:

  1. Välkommen hem från Aten!
    Ser att du kickstartar veckan som vanligt med morgonprommis. Och löpning + styrka på det! :)

    Själv har jag lite problem med benhinnorna/skenbenen när jag powerwalkar/joggar.. Vill ju ut i löparspåren oftare än 2 ynka gånger i veckan..!! Vad kan jag göra åt detta??

    SvaraRadera
  2. Hej Lisa!
    Tack för välkomnandet hem!
    Jag tycker att det låter väldigt bra att du ger dig ut i löparspåret 2 gånger i veckan. Om du har problem med benhinnorna/skenbenen när du powerwalkar och joggar ska du akta dig för att göra det för ofta. Kanske kan du alternera med cykelträning utomhus exempelvis? Det tycker i alla fall jag är skön och bra träning nu under sommarhalvåret.

    / Karin

    SvaraRadera
  3. Åhh, men jag vill ju mer! Inte vila. Och inte cykla.
    Jag vill ju springa nu när jag upptäckt tjusningen med det! Jag springer inte fort och inte långt, men jag ler hela tiden stort för jag får en sån go känsla av det. Älskar känslan av att kroppen svarar på varje löpsteg och att jag tar mig framåt och framåt och framåt.. Varför gå när man kan springa heter det väl har jag hört? ;)

    Men jo, jag vet. Vila, streching och massage verkar vara det enda som funkar på ovilliga underben.. :(

    SvaraRadera
  4. hejhej, Där var jag och käkade lunch idag:D

    SvaraRadera