måndagen den 24:e maj 2010

Axelpress ovan huvudet - Veckans Övning

Precis som förra veckans Veckans övning handlar denna veckans övning om träning axeln. Denna vecka är övningen Axelpress ovan huvudet, vilket är en övning som främst tränar framsida axel.

Övningen går att variera genom att använda gummiband (se bilderna), hantlar, viktplattor, skivstång eller styrketränings-maskin för just axelpress. Den kan göras ståendes eller sittandes på en bänk.

Viktigt att tänka på är att ha en anspänd bål under hela övningen och avslappnade axlar. Det är lätt hänt att man glömmer bort att slappna av i axlarna och istället spänner dem så att de dras upp i rörelsen. Fokusera därför extra mycket på att slappna av i axlarna och behåll dem i nedre läget.

Övningen startar med armbågarna i 90-graders vinkel, riktade utåt från kroppen (om du jobbar med en skivstång kan riktmärket vara att ha stången framför hakan i utgångsläget). För armarna ovan huvudet tills du har utsträckta armbågar. För sedan långsamt tillbaka armarna till utgångsposition. Se till att armarna hela tiden befinner strax framför ansiktet.

Jag tycker att detta är en grym övning för framsida axel och brukar träna den ofta när jag fokuserar på axelträning.

För att se samtliga av Veckans Övningar klicka här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar