lördag 8 maj 2010

Inspirerande Sverige Springer och bantarprogram på nätet förgyllde min eftermiddag

Jag missade senaste avsnittet av Sverige Springer. Vilken tur att alla avsnitten finns på TV4Play då! Jag har förgyllt min lördagseftermiddag genom att titta på avsnitt fem av Sverige Springer.

Efter det var det dags för nästa program på webb TV'n, Jag såg en dokumentär på SVTPlay, som handlade om bantning: 10 saker du bör veta om bantning. Dokumentären var intressant, även om den inte innehöll några direkta nyheter för mig. Programmet punktade upp 10 sanningar gällande bantning och sätt att gå ned i vikt på. Eftersom jag är insatt i ämnet visste jag om samtliga punkter redan. Men det är alltid kul att fräscha upp sina kunskaper och bli påmind om sådant som man tycker är intressant.

Dessa var de 10 saker som programmet tyckte att vi ska veta om bantning:
  • Hoppa inte över måltider - I programmet fick man se hur hjärnan reagerar på kaloririk mat när man är mätt jämfört med när man är hungrig. När man är mätt reagerar inte hjärnan alls på kaloririk mat, utan reagerar mer på mat som sallad och gurka. När man är hungrig reagerar hjärnan starkt på kaloririk mat, som pizza och kakor. Risken är alltså mycket större att man faller för frestelsen och äter kaloririk och onyttig mat när man är hungrig. Därför ska man se till att äta regelbundet och aldrig hoppa över måltider.
  • Ät mindre portioner när du äter - Ett smart sätt är att välja en mindre tallrik när man äter. Om man gör det äter man i snitt 22% mindre mat än när man äter från en normalstor tallrik.
  • Räkna kalorier - Om man vill gå ned i vikt bör man hålla koll på hur många kalorier man stoppar i sig varje dag. Detta kan man göra genom att föra matdagbok och se till att dem mat man äter inte är kaloririk. Undvik kaloribomber med andra ord.
  • Skyll inte på din ämnesomsättning - I programmet fick man följa en dam, som var helt säker på att anledningen till att hon var överviktig berodde på att hon hade väldigt låg ämnesomsättning. Det gjordes tester på henne och man kom fram till att hon inte led av låg ämnesomsättning. Istället var anledningen till hennes övervikt att hon åt ungefär 1000 kalorier mer än hon förbrände varje dag. Hon själv trodde att hon åt hälsosamt och höll sig ca 800 kalorier under det antal hon förbrände per dag. Detta är ett vanligt fenomen. Det är typiskt för oss människor att vi glömmer bort vad vi äter under dagen. Även om vi för matdagbok brukar vi glömma ungefär 50% av det vi äter. Det som vanligtvis glöms bort är snacks, drycker och nyttig mat. Det sistnämnda för att vi tror att man kan äta mer av maten just för att den är nyttig, men i själva verket innehåller den också kalorier.
  • Ät mycket proteiner - Om man äter mycket protein håller man sig mätt längre. Samma antal kalorier i form av proteiner istället för i form av kolhydrater eller fett gör alltså att vi håller oss mätta en längre stund.
  • Mat i form av soppa håller oss mätta längre - Dokumentären lät ett gäng militärer delas upp i två grupper. De båda grupperna fick äta precis samma sak till lunch; en måltid bestående av ris, kyckling, grönsaker och vatten. Den ena gruppen åt måltiden i fast form och drack vattnet till. Den andra gruppen fick sin måltid med samtliga ingredienser ihopmixade till en soppa. Det visade sig att gruppen som åt soppan höll sig mätta nästan två timmar längre än den andra gruppen. Detta beror på att maten stannar längre tid i matsäcken när den är trögflytande i soppformen.
  • Vi äter mer när vi har mycket att välja på - Vi människor vill ha variation och när vi har mycket olika sorters mat framför oss, till exempel i form av en buffé, äter vi normalt sett 30% mer än vid en normal måltid. Det är alltså viktigt att man är extra försiktig vid bufféer och smörgåsbord. Låt inte hjärnan lura dig!
  • Fettsnåla mejeriprodukter kan hjälpa oss att gå ned i vikt - Kalciumet som finns i mejeriprodukterna har en förmåga att absorbera fett och ökar på förbränningen.
  • Träning ökar förbränningen, till och med när vi sover - Det lönar sig helt klart att träna. Dels förbränner vi under själva träningen, men efter träningen förbränner vi ännu mer. Genom mätningar har man sett att i vilande tillstånd dagen efter ett träningspass är förbränningen högre än under själva träningspasset. Detta har att göra med att vi främst förbränner kolhydrater under träningen, medan det efter träningen sker en förbränning av fett.
  • När man rör på sig i vardagen går man ner i vikt - Jag tycker att vardagsmotion är ett perfekt sätt att röra sig på och få till motion på ett enkelt sätt i vardagen. Detta höll dokumentären med om. Genom att promenera mycket och röra på sig medan man utför vardagliga sysslor har man möjlighet att gå ned upp till 10 kilo på ett år jämfört med om man är väldigt stillasittande. I programmet fick man följa Amy, som normalt sett är väldigt stillasittande i sitt jobb och på fritiden. När hon under en dag tänkte på att röra på sig lite mer, ta trappan istället för rulltrappan och gå av tunnelbanan en hållplats tidigare förbrände hon 249 kalorier mer den dagen.
För er som inte har sett dokumentären 10 saker du bör veta om bantning kan jag rekommendera den. Även om den inte innehöll några revolutionerande nyheter gällande bantning och viktnedgång var den intressant och sevärd.

1 kommentar:

  1. Bantarprogrammet hade varit något för mig ;) Ska genast surfa vidare och glutta..

    SvaraRadera