lördagen den 29:e maj 2010

Ju större tallrik desto mer äter vi

Trenden de senaste åren har gått mot större tallrikar, muggar och glas. Jag tycker personligen att det är väldigt snyggt med riktigt stora tallrikar. Men det är inte för att jag vill fylla de stora tallrikarna med en massa mat, utan det är för att jag tycker att det är snyggt att lägga upp mat på tallrikar där det blir mycket plats kvar.

När jag och min man var på kryssning i Karibien för drygt ett år sedan fick vi njuta av buffémat både till frukost och lunch varje dag. Tallrikarna på det kryssningsfartyget var gigantiska och liknade snarare brickor än tallrikar. Det var många som fyllda de gigantiska tallrikarna till bredden med mat. Men så var det också många som var tydligt överviktiga på den båten och gissningsvis personer som alltid fyller sina stora tallrikar med så mycket mat.


Gör som jag och ät din mat från en liten tallrik.

Det är nämligen så att undersökningar visar att om man fyller på med mat på en stor tallrik jämfört med om man gör det på en liten tallrik så ökar man matintaget med hela 22%
. Så här skriver Ola Lauritzson på sin blogg angående en sådan undersökning:

I ett experiment serverades försökspersoner en middag med enda skillnaden att halva gruppen fick tallrikar med 25 centimeter i omkrets och den andra gruppen tallrikar med 33 centimeter i omkrets. Personerna fick servera sig själva. Och det var förstås exakt samma mat som alla bjöds på. Resultatet var slående. Gruppen med de mindre tallrikarna åt i genomsnitt 22 procent mindre än den andra gruppen.

Något vi kan lära oss från detta är att helt enkelt äta maten från en mindre tallrik. Jag brukar för egen del till och med använda en assiett som tallrik när jag äter middag. På den assietten ryms gott och väl den mat jag behöver äta för att bli mätt.


Mer mat på liten tallrik.

Bufféer i all ära, för visst är det trevligt och gott att äta buffémat. Det är trevligt just för att man har en sådan valfrihet att äta det som man är sugen på. Men man ska tänka sig ordentligt för när man befinner sig på en buffémåltid. Fundera över vad du är mest sugen på och ät av det i måttliga mängder. Det finns ändå inte en chans att du kan prova all sorts mat som serveras på buffén. Det räcker gott och väl att förse sig med mat en gång. Normalt sett blir man mätt av det. Så satsa på en liten tallrik och ta en portion. Låt oss inte bli som amerikanarna!

2 kommentarer:

  1. Större tallrik = större protion, så tror jag absolut det är. men assiet tror jag kan vara lite lite mat om man tränar så pass mycket som du och vissa andra. Då tror jag det är bättre att ha en normal tallrik, ta mycket av proteindelen och salladsdelen och lite mindre av kolhydratsdelen om man känner att det lätt blir för mycket.

    SvaraRadera
  2. Tack för tipset, Rebecca!
    Jag kan tillägga att den assiett jag använder när jag äter middagen är relativt stor för att vara en assiett. Och i och med att jag fyller den full med mat så känner jag att jag får i mig tillräckligt.
    Men det är en viktig synpunkt du kommer med. Man ska självklart inte ta en för liten assiett så det leder till att man äter för lite istället.

    SvaraRadera