fredag 21 maj 2010

Mitt kost- och träningsupplägg håller i sig

Ibland brukar jag titta tillbaka på vad jag skrev i bloggen för exakt ett år sedan. Det är kul att minnas tillbaka till det jag gjorde på samma dag fast ett år tillbaka. Idag tittade jag tillbaka på den 21:a maj 2009. Ett av de inlägg som jag skrev den dagen var Min kost och träning idag.

I det inlägget skrev jag upp vad jag tränade och exakt vad jag åt den dagen. Den dagen var en typisk kost- och träningsdag för mig då och det är en typisk kost- och träningsdag för mig fortfarande. Åtminstone ser mina vardagar garanterat alltid ut som den jag skrev om för exakt ett år sedan. När jag säger att den ser exakt ut så menar jag att jag tränar lika mycket, men att jag naturligtvis varierar vad jag tränar från dag till dag. Vad jag dock alltid gör är att jag inleder dagen med en morgonpromenad på en timme. Sedan skiljer det sig åt om jag tränar aerobics, löpning, styrketräning, booty, core eller liknande.

Vad det gäller kosten så äter jag dagligen lika ofta och liknande mängd varje gång som i inlägget. Det blir med andra ord fem till sex måltider om dagen. Jag inleder ALLTID med kaffe och en skvätt minimjölk och jag äter något med protein och snabba kolhydrater direkt efter min morgonpromenad om jag ska träna direkt efter (om jag tränar på kvällen så äter jag vanlig frukost direkt efter morgonpromenaden istället). I inlägget bestod min frukost av solrosbröd med kalkon, grönsaker och ett äpple. Det tillhör däremot inte det vanliga att det är just den frukosten jag äter, utan det brukar oftast bli lättfil med frukt och min hemmagjorda müsli. Lunchen brukar vara väldigt lik den i inlägget. Den brukar bestå av kyckling, lax eller kött med quinoa, fullkornspasta eller kokt potatis och till det mycket grönsaker och någonting som ger bra fetter. Oftast äter jag ett mellanmål mellan lunch och kvällsmat/middag, som brukar vara antingen kesella med bär, ett kokt ägg och en frukt eller knäckebröd med kalkon och frukt. Kvällsmaten i inlägget är en mycket typisk kvällsmat för mig. Jag brukar äta något proteinrikt som räkor, ägg, kalkon, kyckling eller makrill. Till det äter jag ofta en halv avokado, minikeso och grönsaker.

Jag har hållit fast vid det här sättet att äta och träna på i många år nu och jag trivs sååå bra med det. Jag behöver aldrig gå hungrig eller sugen, jag får utlopp för min överskottsenergi och jag mår bra. Det är kul att märka att det sätt man lever på fungerar, att man mår bra av det och kan hålla fast vid det. Jag tror helt säkert att jag kommer hålla fast vid detta kost- och träningsupplägg i mängder med år framöver.

2 kommentarer:

  1. Tycker det verkar toppen att du hittat en så bra balans som du trivs med, och som funkar bra i vardagen! Tror du att det ser likadant ut nästa år också? :)

    SvaraRadera
  2. Vi får väl se, men jag är ganska säker på att det kommer se likadant ut nästa år också.

    SvaraRadera