måndag 3 maj 2010

Triceps Dips - Veckans Övning

Som vanligt på måndagar kommer här Veckans Övning. Denna vecka ligger fokus på den trehövdade muskeln på baksida arm; triceps brachii.

Jag brukar göra denna triceps dips övning ganska ofta då jag tycker att man får riktigt bra kontakt i muskeln och kan pressa den till det maximala genom att justera hur man placerar armar och resten av kroppen.

Så här gör du Triceps Dips: Du behöver en eller två bänkar, stolar eller liknande redskap i samma höjd. Låt fötterna antingen ligga på en motsvarande lika hög bänk/stol eller ha dem placerade direkt på golvet. Se till att rumpan är nära den bänk/stol du har händerna på hela tiden. I utgångsläget har du helt raka armar för att sedan sjunka nedåt mot golvet samtidigt som du böjer armbågarna. Spänn till bålen hela tiden och se till att rumpan håller sig nära bänken/stolen under hela övningen. När armbågarna är i 90-graders vinkel går du långsamt tillbaka upp till utgångsposition.



Om man vill att övningen ska vara tung ska man hålla så raka ben som möjligt. Vill man förenkla övningen lite drar man benen närmare kroppen genom att böja på knäna. Ju längre man kommer med rumpan från bänken/stolen desto lättare blir övningen. Vill man utmana sig ytterligare kan man även lägga viktplattor på låren. Då blir det riktigt tungt och jobbigt!

Gör så många repetitioner du orkar utan att tappa tekniken. Upprepa dessa sedan i tvp till set.

Här finns samtliga Veckans Övningar

2 kommentarer:

  1. Jag vill komam igång med joggingen ordentligt, så nu har jag satt upp delmål. Vad tycker du om dessa:
    http://junitjejen.se/ut-i-joggingsparet/

    SvaraRadera
  2. Hej Junitjej

    Jag tycker att din plan och ditt upplägg ser mycket bra ut! Du kommer att klara det bra och snart är du löpningsberoende. Jag lovar!

    SvaraRadera