måndag 31 maj 2010

Tricepspress mot magen / Bänkpress smalt grepp - Veckans Övning

Det är måndag och dags för Veckans Övning. Denna vecka blir det en övning som är riktigt bra för tricepsmusklerna. Övningen kallas Tricepspress mot magen, men kan också kallas för Bänkpress med smalt grepp.

När man tränar denna övningen tränar man samtidigt upp tekniken för vanliga bänkpress, då flera av de muskler som behövs i bänkpress aktiveras här. De muskler som aktiveras i övningen är framför allt triceps, men även bröst och framsida axel.

Som vanligt är det mycket viktigt att man jobbar med rätt teknik för att övningen ska ge så bra utdelning som möjligt.

1) Lägg dig på rygg på en bänk med båda fötterna stadigt i golvet alternativt placera fötterna uppe på bänken. Fatta stången med ett smalt (axelbrett) grepp med handflatorna bort från dig och håll armarna raka upp mot taket. Spänn till bålen och sänk skuldrorna genom att pressa dem ned mot bänken. Se till att handlederna är raka under hela övningen.

2) Andas in och sänk stången mot övre delen av bröstet genom att böja armbågarna. Fokusera på triceps och låt det vara de musklerna som får jobba i övningen. Armbågarna ska hållas intill kroppen hela tiden i samma smala grepp. Vänd strax innan stången når bröstet, när armbågsleden är i 90 grader eller lite mindre, och pressa den tillbaka till utgångsläget samtidigt som du andas ut.

För att se samtliga av Veckans Övningar klicka här.

1 kommentar:

  1. Hi! I know this is kinda off topic but I'd figured
    I'd ask. Would you be interested in exchanging links or maybe guest
    authoring a blog post or vice-versa? My blog addresses a lot of the same subjects as yours and
    I feel we could greatly benefit from each other.
    If you're interested feel free to send me an email.
    I look forward to hearing from you! Awesome blog by
    the way!

    Feel free to visit my homepage - internet

    SvaraRadera