måndagen den 7:e juni 2010

Bencurl på bosuboll eller liknande - Veckans övning

Det är måndag och dags för veckans övning. Denna gång ligger fokus på baksida lår och rumpa. För det här är en övning som ger riktigt effektiv och bra träning för just baksida lår och sätesmuskeln. Övningen är en liggande bencurl på bosuboll eller liknande redskap.

Ligg på ryggen, gärna på ett mjukt underlag som en matta till exempel. Ha ett föremål såsom en bosuboll, ribbstol eller stepbräda framför dig, som du vilar den ena foten på. Du kan gärna ha foten ganska högt upp. Rumpa och ben ska sväva i luften. Den andra foten har du stämplad i golvet till en början.

När du utför övningen sträcker du även ut det ben, som du har i golvet, och jobbar med att dra det benet så högt upp mot taket som möjligt. Fokusera på att pressa höftbenen upp mot taket. Det ska kännas ordentligt i sätet och baksida lår för det ben som du pressar mot taket.

Utför så många repetitioner som du orkar. Byt därefter ben och gör lika många repetitioner för det andra benet. Pausa en kort stund och utför sedan samma sak gånger två. Totalt ska det bli tre set per ben.

Jag har en slags hat-kärlek till denna övning. Hat för att den är så sjukt jobbig. Kärlek för att den är så effektiv.

Här hittar du alla mina Veckans Övningar.

1 kommentar:

  1. Bra övning! Den ska testas! Och ja, jag älskar verkligen att springa i regn. Svalt och samtidigt så känns det lite mer hard core, kan vara det jag gillar. ;-)

    SvaraRadera