måndag 21 juni 2010

Bröstpress på balansboll - Veckans övning

Denna vecka visar jag en övning som främst involverar bröstmuskulaturen, men även bålmuskulatur och balans. Man behöver tillgång till en balansboll/pilatesboll för att göra denna övning. Ett par hantlar behövs också. Veckans övning är bröstpress på balansboll.

Om man är ovan att jobba med balansboll kan det vara lite svårt första gångerna att inta korrekt position på bollen, hålla balansen och samtidigt kunna utföra själva övningen. Men med lite övning så brukar det gå bra.

Gör så här:
Sätt dig på rumpan på balansbollen och glid sedan ned så att du hamnar med bara nacken, axlarna och övre delen av ryggen på bollen. Greppa hantlarna, som du har liggandes intill dig på golvet. Press höften upp mot taket så högt du kan. Håll balansen genom att ha fötterna ungefär höftbrett isär stadigt i golvet. För armarna upp mot taket. Se till att involvera bröstet i övningen så att du hämtar kraften från bröstet. När du har pressat armarna upp och armarna är raka är det dags att gå tillbaka ned till utgångspositionen. Gör detta långsamt. När armbågarna är i en 90 graders vinkel utför du övningen från början igen genom att vända tillbaka upp igen.

Främsta anledningen till varför jag tycker om denna övning är för att man inte bara tränar bröst, utan även bål och balans. I och med att man gör det orkar man inte lyfta lika tunga vikter i denna övning som när man gör bröstpress liggandes på en bänk istället. Så se till att inte ta för tunga vikter! Det viktigaste är att man utför tekniken korrekt.

Lycka till!
Här hittar du alla mina Veckans Övningar.

1 kommentar:

  1. Ser ut som en riktigt grym övning just iom att man får träna bålstabilitet på samma gång. Gillar funktionella övningar! :)

    SvaraRadera