måndagen den 28:e juni 2010

Stående utåtgående armsväng - Veckans övning

Det är måndag och dags för Veckans övning. Denna gång vill jag dela med mig av en övning som jag återkommer till ganska ofta när jag tränar axlar. Det är en övning som jag kallar för stående utåtgående armsväng och det är alltså en övning som främst tränar axlarna, och då främst baksida axel.

Gör såhär:
Stå axelbrett isär med benen. Håll lätt böjda knän. Greppa en hantel i vardera hand. Böj dig nu framåt så att du står i nästan en 90 graders vinkel i höftböjarna. Ryggen ska vara helt rak, så se till att spänna till bålen för att avlasta ryggen. Se till att även nacken är rak och att du håller blicken ned i golvet.

För nu armarna rakt ut från kroppen med så raka armar som möjligt. Stanna när du kommer i samma höjd som axlarna. Då vänder du långsamt tillbaka till utgångsläget igen. Fortsätt i 8-12 repetitioner och upprepa gärna detta i ytterligare två set.

Om du vill ha en utmaning och även få in lite stabilitets- och balansträning kan du ställa dig på en balansplatta eller en bosuboll. Du kommer garanterat inte kunna lyfta lika tunga vikter om du gör det. Så sänk vikterna i sådant fall. Men det ger en garanterat bra effekt då balansövningen gör att fler muskler är tvungna att kopplas in.

Hoppas att ni gillar övningen om ni provar den! För det gör jag!

Här finns alla mina Veckans Övningar

2 kommentarer:

  1. Säkert en väldigt bra övning och du är väldigt duktig på det du gör, så vill absolut inte såra eller vara elak men jag är utbildad fysioterapeut och PT och ställningen du har på bild 2 är inte bra. Det är stor risk att få skada av denna ställning.
    Men du har en väldigt fin och inspirerande blogg!!
    Mia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Mia, tack för din feedback. Du har säkert helt rätt i det du skriver. Kan också se att ställningen inte är helt bra på bild två. Jag ska ta bort den så att ingen tar efter den.

      Radera