fredagen den 9:e juli 2010

Mitt konditionsträningsupplägg just nu

När jag planerade den här veckans träning visste jag inte om jag skulle kunna träna löpning under veckan. Jag garderade mig därför genom att lägga in ett alternativ till löpningen. I onsdags och idag (fredag) var planen att jag skulle träna löpning om jag kunde, men om det inte gick skulle konditionsträningen få bli i form av träning på cross trainern och cykeln inomhus på gymmet.

Anledningen till att jag har varit osäker över om löpningen ska fungera är för att jag drog på mig en skavsårsblåsa från mina gamla löparskor, som ledde till infektion, hög feber och antibiotikakur. Jag kommer alltså aldrig mer använda de skorna. Jag har haft dem länge och de har för länge sedan gjort sitt. Jag har ett till par skor, som jag var osäker på hur bra de skulle kunna fungera för löpning. Men under mina styrketräningspass tidigare i veckan när jag hade dem på mig kände jag att de inte skulle fungera att springa med. Jag joggade en kort sväng med dem i tisdags och kände direkt att de var alldeles för hårda och inte alls utformade för min fot.

Jag måste med andra ord köpa nya löparskor. Tills jag har gjort det får jag snällt avstå från löpningen, vilket känns tråkigt. Så snart kommer Löplabbet få ett besök av mig för jag vill kunna springa! Min konditionsträning i onsdags blev istället 30 minuter på crosstrainern och 30 minuter på cykeln på gymmet. Jag kommer träna på exakt samma sätt efter min promenad denna morgon. Planen är såklart att ta ut mig ytterligare lite mer idag och förbränna lite fler kalorier än jag gjorde på onsdagens träning. Tror ni jag lyckas med det?

2 kommentarer:

  1. Var noggrann när du provar ut löparskor.

    Min sjukgymnast sa att jag pronerar mycket och det är därför jag bl.a. fått benhinneproblem.
    De på löplabbet sa att jag har ett neutralt löpsteg ... inte lätt det där

    SvaraRadera