måndagen den 5:e juli 2010

Snabba hoppkickar mot mage - Veckans övning

I lördags när jag tränade ett egenkomponerat bootcamp-pass på tomten gjorde jag bland annat en övning som jag kallar för snabba hoppkickar mot mage. Detta är en mycket bra konditionsövning, som får upp pulsen snabbt men även ger styrketräning till viss del.

Gör så här:
Ställ dig på alla fyra på en matta med armbågar och fötter i golvet/marken. Låt fötterna vara en bit från kroppen så att du har en del luft mellan underlaget och överkroppen.

Gör övningen genom att sparka in med ena benet mot magen samtidigt som du hoppar till. Innan du är tillbaka med foten på underlaget påbörjar du sparken med det motsatta benet så att du hela tiden har ett ben i luften.

Tempot i denna övning ska vara snabbt eftersom meningen är att man ska få upp pulsen ordentligt. Utmana dig själv att hinna med så många hoppkickar som möjligt under en eller två minuter.

När jag tränade denna övning i lördags höll jag på i 1 och 1/2 minut. Det var lagom för att bli helt slut och få upp rejäl puls. Denna övning är perfekt att ha med i ett bootcamp-eller X-fitpass eller när man snabbt vill få upp hög puls. Lycka till!

Se alla mina Veckans Övningar här

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar