söndagen den 17:e oktober 2010

Hur går det för mig att träna mindre?

Ni som har läst min blogg ett tag vet att jag skrev ett inlägg i somras om att sluta blogga (vilket senare visade sig bli en bloggpaus istället) och om att dra ned på min träning. Jag tränade då 5-6 timmes långa, hårda träningspass och gick 5 timmes långa powerwalks i veckan. Jag kände mig egentligen inte trött eller övertränad av det, utan anledningen till att jag då bestämde mig för att dra ned på träningen var snarare för att jag aldrig kunde tillåta mig att träna mindre än så. Jag hade tränat med den träningsdosen varje vecka de senaste 7 åren och det hände aldrig att jag hoppade över ett träningspass. Träningen var med andra ord ett måste och jag tillät mig inte att strunta i den om jag inte kände för att träna eller egentligen inte hann.

Efter det inlägget för ungefär tre månader sedan har jag alltså dragit ned på min träningsdos. Jag tränar nu fyra gånger i veckan istället för fem eller sex. De gånger jag tränar på morgonen går jag inte dessutom en powerwalk på en timme innan, som jag gjorde tidigare. Det blir många promenader för mig i alla fall eftersom jag vardagsmotionerar mycket och ett par gånger i veckan tar jag en powerwalk på morgonen. Min träningsdos nu är alltså mindre än den var tidigare. Jag har istället lite med tid över till annat och något som jag har märkt att jag lägger mer tid på nu är sömn. Jag sover åtminstone en halvtimme längre på morgonen nu jämfört med tidigare och jag inbillar mig att det är bra för mig.

Jag har alltså lyckats med att träna mindre. Men ska jag vara helt ärlig så skulle jag vilja träna mer. Jag skulle inte vilja tillbaka till den där "tränings-tvångs-känslan" som jag hade tidigare, att det inte var ok att hoppa över ett träningspass. Den känslan är jag glad över att slippa. Men eftersom jag älskar att träna och det finns så många olika träningsformer jag tycker om så vill jag helst kunna träna mer för att hinna med att träna allt jag vill. På samma gång är jag tacksam över att jag har mer tid över till andra saker.

Nu menar jag inte att fyra träningspass i veckan är lite eller inte tillräckligt. Jag tycker verkligen att det är fullt tillräckligt. Men eftersom jag är så van vid att träna mer än så känns det lite för lite för mig. Jag kommer trots allt hålla fast vid den träningsdos jag har nu. Den passar mig bra just nu i mitt liv och jag är övertygad om att min kropp egentligen inte behöver mer träning än så.

Jag är hur som helst oerhört tacksam över att jag tycker att träning är så roligt och lustfyllt. Jag är tacksam över att jag tycker om så många olika träningsformer för jag tror att varierad träning är den bästa träningen. Jag har dessutom oerhörd respekt för att bli övertränad. Och om man är en person som hela tiden pressar sig själv, som jag är, och samtidigt tycker att träning är det bästa som finns, som jag tycker, så är risken naturligtvis större för att man kan bli övertränad. Och dit vill jag absolut inte komma. Då är det helt klart värt det att dra ned på träningsdosen lite för att undvika något sådant.

Det blev ett ganska långt inlägg, men svaret på frågan i rubriken är alltså: Det går bra för mig att träna mindre!

8 kommentarer:

  1. Så bra, Karin! Så flott å høre at du finner ut av hva som passer deg (både med trening og blogging), at du klarer å få det til å fungere!

    Takk for at du skriver så ærlig og åpent om alt, det kan hjelpe andre i samme situasjon.

    Best wishes..kräm..

    SvaraRadera
  2. Vad duktig du är som har lyckats minska på detta! Mycket bra! :D

    SvaraRadera
  3. Härligt att läsa att det går bra för dig! Jag respekterade verkligen ditt beslut i somras och tyckte att du var klok som kom till den insikten och gjorde något ÅT det - samtidigt saknade jag din blogg - du är en energispridare - det MÄRKS att du älskar träning! :D

    SvaraRadera
  4. Starkt gjort av dig, saknade din blogg i sommar men eftersom jag själv sitter fast i tvångsbeteende så tycker jag ditt beslut var rätt innan det gick för långt.
    Kramar

    SvaraRadera
  5. Låter som ett väldigt klokt beslut du tagit! Jag har själv precis blivit tvungen att prioritera om träningen. Inte sluta träna, men tänka annorlunda. Blev för ett tag sen sjukskriven för utmattning/utbrändhet och har sedan dess prioriterat mjukare träning som dans, yoga och pilates även om jag fortfarande varvar detta med funktionell träning och löpning när det känns bra. Att lyssna på kroppen är det bästa man kan göra! Alla gånger!!

    SvaraRadera
  6. Starkt jobbat! Även om man känner att man vill träna mer så bör man lyssna på kroppens signaler, för ibland är inte hjärna och kropp sammanlänkade direkt. Hjärnan kan alltid tvinga kroppen att göra saker den egentligen inte orkar.

    Det är svårt att hitta det där "lagom" om man är en riktig pusher och kämpe (som jag förstått så verkar du vara en sån ;)!) Man måste jobba på det, för det kommer inte av sig själv och det är oftast inte så lätt, utan man får myror i kroppen och det spökar i hjärnan på en.

    Jäkligt starkt jobbat att ha hittat en balans som funkar för dig och att hittat tiden till annat i livet! Man kan ju alltid köra någon mer och hårdare träning en vecka för att sedan ta det lugnare veckan därpå ;)

    SvaraRadera
  7. bra där, distans och balans ger bästa resultat!!!
    kram PT Sofia

    SvaraRadera
  8. Karin: Tack för alla era fina ord! Jag är tacksam att jag har hittat en bra balans mellan träning och vila. Jag tror starkt på att hitta balans när det gäller allt i livet. Men det måste vara upp till var och en att bestämma vad det innebär för egen del.

    Kram på er!

    SvaraRadera