torsdag 6 januari 2011

En fråga om längd på träningspassen

Jag fick en fråga häromdagen från en av mina bloggläsare gällande hur länge man bör träna ett träningspass för att det ska räknas som bra träning:

Hej Karin,

Nu har jag dragit igång med träning och kost på allvar och några frågor har kommit upp igen. Jag undrar över det här med hur länge man skall köra sitt pass. I och med att jag har småbarn känner jag ibland att när jag får tid över går jag på nedervåningen och kör ett spinningpass på 20-30 min. Men har hört att det är ineffektivt då kroppen inte ens börjar förbränna vid ett sådant litet pass. Är detta sanning och är i så fall mina små pass onödiga?!

Sen undrar jag om längre tid alltid är bättre. Det vill säga om jag kör ett pass på 50-60 min (spinning) är det stor skillnad om jag vill vara duktig och köra 70-75 min eller blir kroppen bara sliten då?

Mina frågor rör alltså vad som anses är den ultimata längden för ett konditionspass, vill inte att det är för lite så det inte ger något men vill heller inte slita på kroppen. Tips om hur många och hur långa mina pass bör vara för att nå viktnedgång?! :))

Kram Helena

Så här svarade jag:

Hej Helena,

Kul att du ha dragit igång med din träning och kost på allvar!

Vad det gäller hur länge du ska köra ett träningspass så spelar det egentligen ingen roll. Det viktiga är ATT träningen blir av. Om det sedan blir ett 20 minuters pass eller du håller på i 1 och ½ timme är inte lika viktigt. Det som naturligtvis är den stora skillnaden är att ett längre träningspass högst sannolikt förbränner mer kalorier.

Att träna ett spinningpass å 20-30 minuter är hur bra träning som helst! Du förbränner kalorier från första minuten av träningspasset! Allt annat är inte sant! Fortsätt med dina spinningpass på nedervåningen. När du tränar så pass korta pass så orkar du antagligen cykla på i ett snabbare tempo och/eller med tyngre motstånd, vilket gör att de 20-30 minuternas träning blir väldigt effektiva!

Att träna längre träningspass behöver inte vara bättre och kan i flera fall vara sämre. Att träna i 60 minuter är bra. När det kommer till spinning orkar man köra på relativt hårt under en timme, men om man spinnar längre än s kan det vara svårt att orka hålla tempot uppe. Om man tränar längre än 60 minuter kan det vara nödvändigt att fylla å med energi under passet för att man ska orka. Har man inte tillräckligt mer energi i kroppen börjar kroppen förbränna muskler och träningen får motsatt effekt. Jag skulle råda dig till att träna så långa pass som känns bra för dig. Kör dina 20-30 minuters pass och varva med lite längre pass ibland om du kan. Om du kan välja så rekommenderar jag att du hellre tränar korta pass och fler pass i veckan än långa och få pass.

Hoppas att mina tips är till hjälp för dig!

Skulle det vara ok om jag lägger upp din fråga och mitt svar på bloggen så att andra får ta del av detta? I sådant fall behöver jag inte skriva ut ditt namn.

Ha det bra och lycka till med träningen!

/ Karin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar