fredag 23 september 2011

Lunchmat på restaurang - tips på nyttigare alternativ

Jag äter ganska ofta mina luncher ute på restaurang. Den här veckan har jag gjort det varje dag förutom idag då jag jobbar hemifrån idag. Det är inte alltid man kan välja de restauranger som man (läs jag) helst äter på, där all mat är fräsch, gjord av bra råvaror samt är nyttig och hälsosam. Men det går att hitta bra och nyttiga alternativ på alla typer av restauranger. Här är några av mina tips på hur man gör det.

En matig sallad som lunch: På de flesta ställen, oavsett om det är en kvarterskrog, pizzeria eller en tvättäkta lunchrestaurang, går det att hitta sallad som alternativ. Många av er har säkert redan märkt att jag ofta väljer en sallad till lunch när jag äter ute. Jag gör det för att det är gott, för att det enkelt går att se vad det är man får och för att det inte finns någon risk att maten har stekts i en massa flott och fett.

För att du ska få bästa möjliga lunch när du väljer en sallad ska du se till att den består av något matigt protein som räkor, kräftor, grillad kyckling, tonfisk, skinka och ägg eller liknande. Be om att de inte tillsätter någon ost samt om att få dressingen vid sidan om. Jag brukar välja en olja- och vinägerdressing för då får man i sig nyttiga fetter. Kolla om du kan få en avokado i salladen eftersom den ger dig bra med nyttiga fetter också.

Jag brukar oftast välja en sallad utan kolhydrater, som ex. pasta, eftersom man ofta brukar få mer av proteinerna då. Ät gärna en bit bröd till salladen istället och helst då en grov variant med hela korn i.

I måndags åt jag en sallad med räkor, kräftor och avokado. Mycket fräsch och god! I tisdags åt jag en ceasarsallad med lax, också den god. Men jag valde att inte äta av brödkrutongerna och osten.

Välj bort kolhydrater till fördel för proteiner och grönsaker: Ofta när man beställer mat på restaurang får man alldeles för mycket kolhydrater, som pasta, bulgur och ris. Jag är absolut ingen kolhydratmotståndare utan tycker tvärtom att det är viktigt att få i sig av dessa. Men jag tycker att man ska äta det med måtta.

Be om att få mindre kolhydrater och mer av det andra. När jag åt grekisk mat i onsdags lassade de på en stor portion bulgur på min tallrik av vilken jag åt upp hälften. Istället för att ta två kycklingspett, som var det ordinarie, bad jag om att få ett kycklingspett och ett grönsaksspett. Två kycklingspett hade varit alldeles för mycket mat för mig och på så sätt fick jag i mig mer grönsaker istället.

I torsdags åt jag thaimat. Lunchen tog man ur en buffé och jag kunde alltså dosera min portion själv. Jag valde att ta mindre ris och mer av grönsakerna och köttet (biff och kyckling) istället. Den maträtt jag valde var den som såg nyttigast ut av rätterna i buffén. Det som är bra med bufféer är just att man själv kan välja vad man vill och inte vill äta av. Passa på att välja det som din kropp mår bäst av!


Grekisk mat i onsdags och thaimat i torsdags.

Om du också ofta äter mat ute; Tänk på att det går att hitta nyttiga, eller åtminstone nyttigare, alternativ. Man måste bara vara lite smart och tänka till!

2 kommentarer:

  1. Sofia ovan tod orden ur munnen på mig. Även om jag själv tänker precis som du gör inte alla det :)

    Tack för kommentaren i min blogg & ha en riktigt skön helg!
    Kram

    SvaraRadera