fredag 30 december 2011

Mina träningsplaner och mål 2012

Bilderna på mig är tagna igår 29 december 2011.
Om två dagar startar det nya året 2012. Ett helt nytt, blankt år med massor av möjligheter. Jag är en person som gillar att sätta upp mål för mig själv. Detta gör jag kontinuerligt och inte bara vid ett tillfälle om året i form av nyårslöften. Det är främst inom träning som jag sätter upp mål för mig själv, men jag gör det även gällande karriär och på det privata planet.

Även om jag inte brukar formulera traditionella nyårslöften så är det på sin plats att inför det nya året fundera på vad jag vill uppnå och göra framöver. Här kommer därför lite tankar över vilka planer och mål jag har med min träning under det kommande året.
 

Eftersom jag just fött barn (för en månad sedan) har jag inte kommit i gång ordentligt med träningen ännu. Men under första delen av 2012 tänker jag göra det. Jag kommer börja med lättare styrketräning, främst med gummiband och egen kroppsvikt. Så fort jag känner att det känns bra kommer jag också börja jogga för att sedan springa. Jag kommer börja med detta när jag är ute på mina promenader på dagarna. Till en början kommer jag varva gång med jogging för att sedan utöka joggandet beroende av hur det känns. Det ska bli underbart skönt att få börja ta i och svettas i samband med träningen!
 

Jag kommer inte stressa kroppen på något sätt utan låta träningsmängden och intensiteten ökas successivt efter hur det känns i kroppen. Jag hoppas såklart att det inte ska behöva ta alltför lång tid innan jag är tillbaka till mitt gamla tränings-jag igen.
 

Något som jag kommer se till att klara under första halvan av 2012 är att springa milen under 50 minuter. Men i övrigt har har jag inte formulerat några mer konkreta mål med min träning än så länge, utan jag kommer formulera sådana mål löpande under året.
 

Jag tror inte att det kommer bli några problem att komma tillbaka till min forna form igen. Kroppen är fantastisk och jag kommer inte ge mig i första taget. Det som kommer vara min största utmaning nu framöver är hur jag ska hitta tiden till min träning rent praktiskt. För från och med nu har jag en liten kille att tänka på och jag är inte alls lika fri och oberoende som jag var tidigare. Det som kommer att krävas för att träningen ska bli av är bra planering och att jag ser till att utnyttja varje liten stund som ges mig. Så här i början medan jag är mammaledig kommer jag träna mycket med bebisen i närheten. Träning med gummiband och andra övningar som jag gör hemma samt spinningcykling hemma kan jag göra med honom i samma rum. Promenader och jogging kan jag göra med honom i vagnen. Och övrig träning får jag se till att göra när det finns möjlighet för mig att sticka hemifrån någon timme eller två. Jag vet många småbarnsföräldrar som hinner med egen träning så varför skulle inte jag lyckas med det? Däremot kommer jag inte ha några ambitioner om att hinna med galet många träningspass i veckan.
 

Det var lite tankar från mig gällande min träning under 2012. Nu återstår det bara att se hur det blir i verkligheten.

11 kommentarer:

  1. Det blir inga problem för dig att komma i form :)

    Gott nytt år fina du!
    Kram

    SvaraRadera
  2. Tror som Anna att det inte blir några problem för dig att uppfylla det; du verkar ha sund inställning och en stark kropp. Gott nytt!

    SvaraRadera
  3. Håller med ovanstående!
    Gott Nytt år!

    SvaraRadera
  4. Är helt övertygad om att du kommer att fixa dina uppsatta mål. Man blir stark av att springa med barnvagn o tänk vad mycket lättare det kommer att gå att springa utan den! Gott nytt år

    SvaraRadera
  5. Det låter som bra planer och mål för 2012 tycker jag :D Lycka till!

    SvaraRadera
  6. Helt övertygad om att du kommer realisera dina mål! Att springa milen sub50 funderar jag också på att ha som mål för nästa år... :)

    SvaraRadera
  7. Härligt att läsa! Du har sår rätt i att kroppen är fantastisk! :) ha ett jättefint nyår och jag hoppas ditt 2012 blir underbart!

    SvaraRadera
  8. låter som några bra mål där tkr jag! du kmr säkerligen att lyckas uppnå dem! (:

    SvaraRadera
  9. Hur tränar du för att springa under 50 på milen? =) Nyfiken, då det även är mitt mål i år!

    SvaraRadera
  10. Emma: Jag kommer varva milslånga springpass med intervall-/backträning. Jag kommer inte pressa mig själv jätte hårt utan låta det ta den tid det tar. Tanken är att jag successivt ska kunna springa milen snabbare och snabbare tills jag klarar den under 50.

    Lycka till, Emma!

    SvaraRadera
  11. Tack :) lycka till du med, gillar din blogg skarpt!

    SvaraRadera