måndag 23 januari 2012

Bra gummibandsövningar

Jag fick till ett bra och effektivt träningspass med gummiband tidigare idag. I en timme höll jag på med olika övningar, både med gummibandet och med egen kroppsvikt. Just nu fungerar det riktigt bra att träna med gummiband för mig. Jag får bra muskelkontakt i övningarna, vilket ger mig skön träningsvärk. I lördags hade jag en härlig träningsvärk i överkroppen, och främst i bålen, efter fredagens träningspass här hemma. Skönt att det faktiskt går att träna effektivt på hemmaplan!

Nöjd med dagens träning.
Det som är bra med gummibandsträning är att man kan variera hur man tränar med gummibandet på många sätt och på så sätt få till en mängd olika övningar för olika muskelgrupper. Bra är om man har tillgång till en dörr då det är smart att kunna sätta fast gummibandet i dörren för vissa av övningarna.

Det gummiband som jag använde vid dagens träningspass är ganska långt, men om man vill att det ska vara kortare fungerar det bra att greppa det längre in istället för i handtagen.

Latsdrag sittandes i luften.
En smart kombinationsövning, som aktiverar flera olika muskler, är denna ovan: latsdrag med statisk knäböj. Här har jag satt fast gummibandet ovanpå dörren. Jag har ställt mig ganska nära gummibandet för att draget ska bli så nära ovanför mig som möjligt. Jag greppar bandet ganska långt in för att övningen ska kännas ordentligt i ryggen. Samtidigt ställer jag mig höftbrett isär, putar rumpan bakåt/nedåt som om jag sätter mig på en stol, spänner bålen och utför övningen sittandes i luften. Jag drar bandet nedåt med ett brett grepp och drar tillbaka långsamt. Detta ger träning för både ryggmuskulaturen, ben och rumpa.

En skön axelövning.
Jag älskar att träna axlarna och idag blev det tre renodlade axelövningar. Svårt att låta bli att lägga fokus på en muskelgrupp som är så rolig att träna!

Mera axel...
Jag fick till tolv övningar under träningspasset. Samtliga gjordes med tre set och så många repetitioner jag orkade tills muskeln var utmattad. I de flesta fall innebar det 16 repetitioner, men ibland fler och ibland färre.

Dagens träningsövningar:
  • Med gummiband: Latsdrag sittandes i luften i en knäböj, 16 repetitioner x 3
  • Med gummiband: Bröstpress, 16 repetitioner x 3
  • Med gummiband: Stående rodd, 16 repetitioner x 3
  • Med gummiband: Axelpress bakåt med raka armar, 16 repetitioner x 3
  • Med gummiband: Tricepspressar, 16 repetitioner x 3
  • Med gummiband: Bicepscurls, 20 repetitioner x 3
  • Med gummiband: Axelflyes, 16 repetitioner x 3
  • Med gummiband: Axelpressar ovanför huvudet, 16 repetitioner x 3
  • Med egen kroppsvikt: Breda armhävningar för bröst, 12 repetitioner x 3
  • Med egen kroppsvikt: Smala armhävningar för triceps, 8 repetitioner x 3
  • Med egen kroppsvikt: Plankan, 1 minut x 3
  • Med egen kroppsvikt: Båten med sidorotationer, 8 repetitioner x 3
... och ännu mera axelträning.
Jag har bestämt mig för att köra armhävningar och plankan så ofta som möjligt. För det är övningar som jag behöver bli stark i och enda sättet att bli det är att göra dem ofta. Idag var dessvärre plankan riktigt tung att göra...

Armhävningar: något jag kommer att göra ofta.


4 kommentarer:

  1. Svar
    1. Inte så svårt när träning är så roligt!!!

      Radera
  2. Det kommer, med plankan. Intervaller är riktigt bra att köra.
    Och gummiband är nästan lite som TRX! :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med. Ja, gummiband är faktiskt nästan som TRX! =)

      Radera