fredagen den 20:e januari 2012

Hemmaträning när den är som bäst

Back on the bike!
När man är en bebismamma är en timmes träning utan att bli störd lyx. Det fick jag uppleva idag! I alla fall nästan. Strax innan jag hade tänkt inleda min träning här hemma somnade Wilmer i soffan. Perfekt, tänkte jag. Nu passar vi på! Jag bar upp honom i bilbarnstolen till övervåningen så att han fick sova i den medan jag tränade. Han sov första halvan av träningstimmen och andra halvan var han vaken, men lugn och snäll hela tiden. Bara vid några tillfällen behövde jag stoppa i nappen, men i övrigt kunde jag träna på ostörd. Härligt!

Jag inledde träningen med tio minuter på spinningcykeln. Det var skönt att trampa på, få upp flåset lite och bli varm i kroppen. När jag klev på cykeln märkte jag att styret satt nästan komiskt högt upp. Senast jag tränade på den var jag nämligen gravid och hade en stor mage i vägen. Mot slutet av graviditeten kunde jag bara träna på sittcykel, där man sitter i jämnhöjd med styret. Nu var det skönt att åter kunna dra ned styret och kunna sitta mer framåtlutad på sadeln.

Efter de tio minuterna uppvärmning körde jag träning med gummiband och egen kroppsstyrka. Det var skönt att få använda musklerna och få bra muskelkontakt, men jag längtar verkligen efter att få ta i ordentligt nu! Något som jag fokuserar mycket på när jag tränar är magstödet, så även idag. Jag känner att jag har bra styrka i de inre magmusklerna och får bra kontakt där. Samtidigt märker jag att jag inte alls är lika stark där som innan graviditeten. Men med mera träning så ska jag åter bli det!

Smart hemmaträning med gummiband!
 Sex övningar med gummiband - samtliga i tre set:
  • Breda rodd
  • Smala rodd
  • Bröstpressar
  • Bicepscurls
  • Tricepspressar
  • Axelflyes
Fyra övningar med egen kroppsvikt - samtliga i tre set:
  • Breda armhävningar för bröst
  • Smala armhävningar för triceps
  • Ryggresningar med armdrag
  • Plankor

Det enda negativa med träningen idag var att ett av gummibanden gick sönder när jag körde bicepscurls. Antingen spände jag det för hårt eller så är bandet lite gammalt. I vilket fall var det synd. Jag kunde dock köra en annan variant av biceps curls med det andra gummibandet så det löste sig. I övrigt var träningen idag hemmaträning när den är som bäst.

5 kommentarer:

  1. Underbart! Ska köra hemmaträning strax. Njuter när det funkar! Härligt pass! Har också en cykel hemma. Trevlig helg/Tessan

    SvaraRadera
  2. Härligt pass och vad skönt att det gick bra också :)

    SvaraRadera
  3. Tessan: Visst är det härligt när det funkar! Trevlig helg på dej med!

    SvaraRadera