tisdag 31 januari 2012

Power Baby på mitt sätt

Kvart över 10 på tisdagar (och torsdagar) hålls det Power Baby klassWorld Class Sundbyberg. En timme tidigare inledde jag mitt egna Power Baby pass här hemma. Dock utan bebis då maken är ledig idag och kunde passa honom under tiden. Men upplägget på träningspasset var snarlikt det som World Class har.

När jag planerade passet hämtade jag mycket inspiration från Power Baby klassen jag var på förra veckan. Flera av de övningar jag tog med var övningar vi gjorde då. Jag valde att köra samtliga övningar i 40 sekunder alternativt 60 sekunder i tre omgångar. I de flesta fall körde jag så kallade superset och varvade två olika övningar med ett set i taget.

När jag hade kört igenom samtliga övningar som jag hade planerat hade jag "bara" tränat i 27 minuter effektiv tid (runt 40 minuter totalt då det oundvikligt går några sekunder i bytet mellan varje övning). Jag var svettig och trött, men inte så trött så jag valde att lägga till några fler övningar.

Så här blev dagens pass:
Jag tränar sittande enhandsrodd med gummiband
  • Uppvärmning: Knäböj i olika varianter, 5 minuter
  • Jumping Jacks, 3 x 40 sekunder
  • Kissande hunden, 3 x 40 sekunder
  • Sned planka, 3 x 40 sekunder/sida
  • Höga knälyft hopp, 3 x 40 sekunder
  • Armhävningar med rotation, 3 x 40 sekunder
  • Tricepspress, två olika övningar, 3 x 40 sekunder
  • Sneda hopp med armar och fötter i golvet, 3 x 40 sekunder
  • Finnen, 3 x 40 sekunder
  • Sittande enhandsrodd med gummiband, 3 x 40 sekunder/sida
  • Plankan, 3 x 40 sekunder
  • Ryggresningar med simtag, 3 x 1 minut
  • Krigaren, 3 x 40 sekunder
  • Axelpress över huvudet med gummiband, 3 x 1 minut
  • Axelflyes åt sidan med gummiband, 3 x 1 minut
  • Axelpress mot bröst med gummiband, 3 x 1 minut
  • Bicepscurls med gummiband, 3 x 1 minut
Jag, en matta och gummiband var vad som behövdes till dagens pass.
Totalt blev det 44 minuters effektiv träning utan avslappning och stretch. Och det känns som att de flesta delarna av kroppen fick sig en rejäl omgång!

Det var skönt att väva in några konditionsövningar bland alla styrkeövningar. Jag tog det väldigt lugnt med hoppen, men hoppade lite i alla fall. Längtar tills jag verkligen kan ta i och bli rejält svettig. Men det kommer snart!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar