onsdag 11 januari 2012

Tips på nyttiga och goda mellanmål

För att behålla en jämn blodsockerkurva hela dagen är det viktigt att äta regelbundet. Förutom frukost, lunch och middag bör man få i sig åtminstone ett par mellanmål om dagen. Det behöver inte alltid betyda att man äter detta mål mellan två andra mål. Det kan också vara så att man avslutar dagen med ett kvällsmål om man åt en tidig middag. Eller om man väljer att starta dagen med ett träningspass kan det vara smart att inleda dagen med ett morgonmål för att sedan äta en mer rejäl frukost när man är klar med träningen.

Nu när jag ammar och även rör på mig en hel del är jag hungrig nästan hela tiden. Så jag ser till att fylla på med energi i form av nyttiga mellanmål. För tar jag en bulle, choklad eller annat sött tappar jag energi ganska direkt igen. Ett nyttigt, gott och smart mellanmål ger mig istället den energi jag behöver för att klara mig till nästa måltid. Här tipsar jag om några sådana mellanmål.

Hallonsmoothie
Nötter, mandlar och torkad frukt
En smoothie är ett smart mellanmål att ta med sig om man inte har möjlighet att fixa till ett mellanmål när hungern slår till. Denna hallonsmoothie har jag gjort på fil. mjölk, banan, hallon, proteinpulver och havregryn. Den är riktigt mättande och fungerar också som frukost. Du hittar receptet här. Vill man dra ned på kolhydraterna kan man utesluta havregrynen och eventuellt även bananen.

Något annat som också är smart att ta med sig när man är på språng är torkad frukt, nötter, mandlar och frön. De kan man alltid ha med sig i väskan för att knapra på vid behov. En näve av dessa ger både nyttiga fetter, proteiner, fibrer och kolhydrater. Ett komplett mål, med andra ord!

Äppelklyftor med jordnötssmör
Fräsch fruktsallad
 Jag älskar jordnötssmör och äter det gärna på till exempel knäckebröd eller bara som det är. Något som är mycket gott att äta till mellanmål är äppelklyftor med några teskedar jordnötssmör. Se till att välja ett jordnötssmör som inte har några andra tillsatser än just jordnötter och lite salt. Du hittar en variant här och en här. I affärerna finns även varianter på jordnötssmör med en hel del socker i och det är onödigt så länge man inte ska baka med det.

Det är alltid fräscht att äta någon typ av frukt till mellanmålet och ju fler desto bättre så fruktsallad är en mellanmåls favorit. Här har jag gjort en variant av apelsin, clementin, ananas och äpple. En riktig C-vitaminbomb alltså!
Fruktsallad med keso.
Fruktsallad med bl.a. blodgrape i och kesella och kanel på.
Bäst och mest mättande är om man äter fruktsalladen med något proteinrikt till, som till exempel keso, kesella eller naturell yoghurt. Jag har svårt för att välja en favorit, men om jag måste så blir det nog en blandning av både kesella och keso till fruktsalladen.
Kesella, banan och jordgubbar
Varmt kaneläpple med kokos och keso och/eller kesella.
Det går att variera tillbehören till keso och kesella i det oändliga. Här ser ni en variant med kesella, banan och jordgubbar. Bär i alla de former är gott och nyttigt att äta som tillbehör till mellanmålet. Och har man även några skivor banan i blir måltiden mer mättande.

Jag väljer att avsluta mina mellanmålstips med något som man lika gärna kan äta till efterrätt eller som kvällsgott. Detta är ett äpple som har värmts i microvågsugnen med kanel. Till det kan man strö lite kokos över och äta med en klick keso och/eller kesella. Det varma kaneläpplet är en fröjd för smaklökarna och är samtidigt ett nyttigt mellanmål. Perfekt! Du hittar receptet här.

Dessa var några av mina mellanmålstips. Hoppas att ni har fått lite nya idéer på vad ni kan äta till mellanmål. Om inte; håll utkik för jag kommer publicera fler tips på mellanmål framöver. Nu ska jag nog fylla på med lite energi i form av ett MELLANMÅL!!!

9 kommentarer:

  1. Mm vad gott det ser ut! Tack för tipsen :)

    SvaraRadera
  2. Vilka superbra tips! Dessa ska jag ta med mig!

    SvaraRadera
  3. Tack för superbra tips! Måste testa dessa snarast! Har redan inhandlat jordnötssmör:)

    SvaraRadera
  4. smask, smask...men äter just nu mellisar utan mjölk då min lille är överkänslig mot mjölkprotein o jag ammar ännu, älskar både keso, yoghurt, kesella, men nu skippar jag det, blir mest frukt och nötter en å annan soyasmoothie...men jag är hungrig hela tiden!!!

    SvaraRadera
  5. Ta bort proteinpulvret för mindre kolhydrater? Låter konstigt i mina öron, det måste väl bero på vad man har för pulver?! Annars tycker jag att det fanns en hel del bra tips för mig, som har väldigt svårt att få till det här med mellanmål. Jag glömmer nästan alltid bort det!

    SvaraRadera
  6. Du slarvar inte med mellis du ;) Vilka bra tips!

    SvaraRadera
  7. Kul att ni gillar mellanmålstipsen!

    M: Jag skrev fel. Havregryn skulle det vara och inte proteinpulver. Har ändrat det nu. Tack för att du såg det!

    SvaraRadera
  8. Åh det där varma kanel äpplet, det har vi njutit av mycket! Önskade jag tyckte om keso men den laktosfria varianten är inte så god. Du har inget tips på vad man kan blanda i keson?

    Ha en fin lördag, här i Öret skiner solen!

    SvaraRadera
  9. Malin-Charlotta: Du kanske kan testa att blanda i vanilj i keson? Eller kanel?

    SvaraRadera