torsdagen den 9:e februari 2012

Promenad på full eller tom mage

Vacker sol på vägen hem.
Som vanligt på torsdag eftermiddagar hade jag träff med mamma- och barngruppen idag. Vi skulle ses på Öppna förskolan, som ligger tre kilometer bort. För att få till bra vardagsmotion så valde jag att promenera dit.

Som vanligt när jag ska iväg med bebis så blev det ont om tid. Jag tycker alltid att det är så svårt att beräkna hur lång tid det tar innan man kan komma iväg efter amning, blöjbyten, klädombyten m.m. Dessutom skulle jag hinna laga lunch och få den i mig.

Jag fick äta lunchen i all hast innan jag skyndade iväg med barnvagnen. Med proppfull mage var det inte speciellt skönt att promenera. Jag har verkligen ingen energi direkt efter jag har ätit! Det blev snarare promenadtempo istället för powerwalk tempo just på grund av all mat i magen. Men jag hann i tid i alla fall.

När jag sedan skulle hem var promenaden mycket mer njutbar. Dels för att jag fick njuta av en underbart vacker solnedgång och dels för att jag nu istället var lite hungrig. Jag har mycket enklare för att promenera på tom mage än på full mage. Hungern gjorde också att jag skyndade på stegen hem så att jag snabbare skulle kunna fylla på magen igen.

För mig fungerar det alltså bättre att promenera på tom mage än på full mage. Hur är det för dig? Om du måste välja; promenerar du hellre mätt eller hungrig?

Med hjälp av lite vardagsmotion blev det en helt ok promenadsträcka idag.

Dagens promenad i siffror:
Sträcka: 5,93 kilometer
Tid: 58:10 minuter
Hastighet: 9,48 minuter/kilometer

Visst är det förresten underbart vackert med solnedgångar på vintern?!!

6 kommentarer:

  1. Hej!Håller absolut med dig, tom mage funkar bäst. Jag har ett dilemma som uppkommit under de senaste 2 åren när jag löptränar. Jag får huvudvärk efter ca 20-25 min.Om jag springer på dagen, men däremot kan jag gå ut tidigt på morgonen typ 6 tiden och springa 6 km på tom mage utan problem. Har en otrolig energi då, konstigt. Så på sommaren springer jag alltid före frukost, älskar det.
    Härligt med solnedgångarna och att det blir ljusare för varje dag. Ha det gott!/ Carolina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter lite märkligt. Har aldrig hört något liknande! Kanske beror det på att din kropp inte har hunnit vakna till liv när du springer på morgonen och därför har en massa energi och inte drar på sig huvudvärk. Att det alltså skulle vara något psykologiskt.

      Ja, underbart att ljuset börjar komma tillbaka! Ha det fint, du med!

      Radera
  2. Jag promenerar hellre lite halvhungrig. Tycker de bästa promenaderna är på morgonen innan frukost. Av någon anledning är man starkare då man inte har full mage. Jag blir illamående av mat.
    Då jag springer vill jag däremot ha något i mig. Det går åt så mycket mer energi. Problemet är bara att halva passet går åt att rapa om man ätit för nära inpå :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst kan det vara svårt att få till det där med mat anpassat till träning. Jag är som du och vill helst ha något i magen när jag springer, men springer jag för tätt inpå är magen för full och det blir jobbigt. Styrketräna kan jag dock göra direkt efter mat. Och springer jag ett kortare pass direkt på morgonen funkar det med helt tom mage.

      Radera
  3. Att gå "mätt" är ju hemskt jobbigt, det kan jag hålla med. Om man är "FÖR" mätt... att gå småhungrig är inte heller nåt alternativ för mig, blir så "svag" då haha. Nä, men optimalt är en timma efter mat kanske? :p

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med. En timme efter maten är optimalt!

      Radera